Výhody vitamínu B12

jak doplnit vitamín b12

Jak doplnit vitamín B12

Kobalamin, jinak známý jako vitamín B12, je nezbytný pro buněčný metabolismus. Nedostatek vitaminu B12 je jedním z nejčastějších nedostatků v západní stravě, tento problém je také velmi častý v Indii. Důvodem je nárůst lidí, kteří dodržují vegetariánskou nebo veganskou stravu. Důvodem je to, že vitamín B12 se téměř výhradně nachází v mase, rybách, vejcích a mléce. To jsou potraviny, které vegani zcela vyřadili ze svého jídelníčku. Existuje několik neživočišných potravin, jako je tempeh, které obsahují vitamín B12. Pro většinu veganů to znamená, že suplementace je jedinou reálnou možností. Užívání vitaminu B12 má několik výhod, ale tyto výhody je třeba vnímat v kontextu. Pokud vaše strava obsahuje dostatek vitaminu B12 přirozeně, to znamená, že jíte hodně masa, ryb, vajec a mléka, pak suplementace vitamínem B12 nepřinese další výhody.

Následující výhody většinou pomohou těm, kteří jsou nejvíce ohroženi nedostatkem vitaminu B12:

  •     Vegetariáni
  •     Vegani
  •     Starší lidé

Zatímco vegetariáni a vegani jsou docela samozřejmí, možná se divíte, proč senioři trpí nedostatkem vitamínu B12. Hlavním důvodem je to, že jak stárnete, váš žaludek má v sobě méně kyseliny chlorovodíkové. To snižuje schopnost vašeho těla absorbovat vitamín B12 z potravin, což znamená, že potřebujete více vitamínu B12, abyste získali stejné výhody, jako mladší jedinci. Studie ukázaly, že vegetariáni mají často nedostatek vitamínu B12, zejména těhotné ženy, které jsou vegetariánky (62 %), děti (86 %) a až 90 % starších vegetariánů (vegani mají celkově vyšší skóre).

 

Vitamín B12 může pomoci při léčbě demence

Tato první výhoda je kontroverzní. Pojďme si to vysvětlit. Jednou z předpokládaných hlavních příčin demence je zvýšená hladina homocysteinu v krvi. Suplementace vitaminem B12 může snížit hladinu homocysteinu, takže byste si mysleli, že tato léčba demence. Ale není to tak jednoznačné. Skutečnost, že lidé s demencí mohou mít také vysoké hladiny homocysteinu, nemusí nutně znamenat, že homocystein způsobuje demenci. To by mohlo být důvodem, proč v současné době existuje jen málo důkazů na podporu skutečnosti, že vitamin B12 léčí demenci. Víme však, že vitamín B12 snižuje hladinu homocysteinu, a to je dobrá věc. Nemůžeme s jistotou říci, zda užívání vitamínu B12 snižuje riziko demence, ani to nemůžeme nazvat léčbou. Ale vzhledem k tomu, že starší lidé jsou již ohroženi nedostatkem, zdá se, že suplementace není na škodu.

Vitamin B12 může zlepšit sportovní výkon u veganů

Pokud jste vegetarián nebo vegan a často sportujete nebo chodíte posilovny, můžete velmi dobře těžit ze suplementace vitaminem B12. Nedostatek vitaminu B12 totiž může vést ke snížení energetického a vytrvalostního výkonu. Boj s tímto nedostatkem suplementací nebo dietou by mohl vést k tomu, že překonáte sníženou energii, ke které může vést bezmasá dieta.

 

tempeh a vitamín b12

 

Vitamin B12 může zabránit anémii u veganských nastávajících matek

Nízká hladina vitaminu B12 během těhotenství je spojena s mnoha nebezpečími, protože těhotenství vyžaduje ještě více vitaminu B12 než normálně. Když jste těhotná, vaše tělo absorbuje více vitamínu B12 než obvykle a přenáší vitamín B12 přes placentu k dítěti. Pokud se váš denní příjem vitaminu B12 nezvýší, aby to odrážel a je již nízký, můžete být chudokrevní. Existují další zdravotní problémy, které mohou nastávající matky s nízkou hladinou vitaminu B12 postihnout. Nárůst defektů neurální trubice během prvního trimestru je možná nejzávažnější. Pokud jste v současné době těhotná veganka, nezoufejte. Pamatujte si, že vitamin B12 se často přidává do obilovin a chleba a vždy existuje i suplementace. Ale doporučujeme se nad tím zamyslet a zvolit vhodný doplněk, vždy se ale poraďte se svým lékařem.

 

Závěr

Vitamin B12 je základní složkou vaší stravy, a pokud se vyhýbáte masu a živočišným produktům, může vám velmi dobře hrozit jeho nedostatek. Zejména těhotné ženy, malé děti nebo starší lidé. Hledání rostlinného řešení, jako je tempeh, je dobrý způsob, jak s tímto problémem bojovat, stejně jako obohacené potraviny o tento vitamín, jako jsou snídaňové cereálie. Ale doplněk vitamínu B12 může být pro mnoho lidí jednoduchým řešením a lze ho vzít kdykoliv během dne, což je určitě výhoda, která stojí za zvážením.

 

Chcete si legíny vyzkoušet? Neváhejte nás kontaktovat.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení