8 výhod rybího tuku na naše zdraví

omega-3 účinky

 

Po celá léta byly rybí oleje oblíbeným produktem ve světě doplňků. I když jejich název nemusí být tak lákavý, výhody rybího oleje za to stojí. Pomáhá jak obecnému zdraví, tak sportovnímu výkonu

Rybí oleje jsou přirozeným zdrojem omega-3 mastných kyselin, které jsou jedny z nejpřínosnějších pro optimální zdraví. Doplňky rybího oleje se staly populární alternativou ke konzumaci mastných ryb, protože může být obtížné pravidelně dostávat dostatek porcí ryb.

Co je rybí tuk?

Tuky mají mnoho podob, pravděpodobně jste už slyšeli výrazy nasycené a nenasycené tuky. Nejběžnější formou nenasycených tuků jsou podle jejich chemické struktury omega-3 a omega-6 mastné kyseliny. Omega-3 mastné kyseliny jsou nejvíce prospěšné pro zdraví srdce a mozku. Mastné ryby a doplňky z nich odvozené od rybího oleje jsou dobrým zdrojem omega-3 mastných kyselin; konkrétně DHA (kyselina dokosahexaenová) a EPA (kyselina eikosapentaenová). Mnoho předních zdravotnických organizací doporučuje 1 – 2 porce mastných ryb týdně, aby bylo dosaženo prospěšné hladiny mastných kyselin. Ale mnozí z nás nedosahují pravidelného začleňování ryb, jako je tuňák, losos, sledě, ančovičky a makrela. Zde přicházejí doplňky rybího tuku. Vegani také nemohou jíst mastné ryby, ale jsou k dispozici veganské omega 3, které to doplňují.

8 výhod rybího tuku

Tuk hraje mnoho rolí při udržování zdraví našich těl, ale výběr tuků zdravých pro srdce je zásadní. Zatímco nízkotučné diety mohou být oblíbené pro snižování kalorií, pro vstřebávání 4 důležitých vitamínů (A, D, E a K) je nezbytná adekvátní hladina tuků. Pojďme se nyní seznámit s některými výhodami rybího oleje.

Může zlepšit hladinu cholesterolu

Doplnění omega-3 mastných kyselin je spojeno se zlepšením celkového cholesterolu a HDL (nebo „dobrého“ cholesterolu) a současně se snížením triglyceridů a LDL („špatného“) cholesterolu. Optimalizace hodnot cholesterolu v krvi souvisí s prevencí srdečních onemocnění.

Může pomoci snížit vysoký krevní tlak

Výzkum ukázal, že užívání omega-3 mastných kyselin je spojeno s mírným poklesem krevního tlaku. Vysoký krevní tlak může vést k mnoha zdravotním problémům spojeným se srdcem. Zlepšení vašeho cholesterolu a snížení krevního tlaku pomáhá udržovat zdravé srdce.

Může pomoci předcházet srdečním arytmiím

Další důležitá potenciální výhoda rybího oleje souvisí se zdravými srdečními rytmy.

Srdeční arytmie nebo změny oproti normálnímu rytmu srdce mohou být škodlivé a dokonce smrtelné. Několik studií ukázalo, že rybí oleje a omega-3 mastné kyseliny mohou mít silný vliv na prevenci těchto problémů

Může snížit zánět

Existuje tolik výzkumu dopadu rybího oleje na zdraví srdce, že vědci také odhalili souvislost mezi rybím olejem a zánětem. Jedna studie zejména ukázala, že rybí olej dobře fungoval při snižování známek zánětu lépe než lněný olej, který je také s vysokým obsahem omega 3 mastných kyselin.

Může podporovat vývoj a poznávání mozku

Rybí olej (konkrétně DHA) je často obsažen v prenatálních doplňcích, protože je spojen se zdravým vývojem mozku během těhotenství. Jiné studie zkoumaly možné dopady rybího oleje na zdraví mozku a proces stárnutí. Přestože jsou výsledky v tuto chvíli relativně neprůkazné, doufáme, že najdeme dopad na věci, jako je demence.

Může podporovat zdraví pokožky

Nedávná studie byla provedena o dopadu doplňování rybího oleje, aby se zabránilo poškození kůže způsobené znečištěním ovzduší. Rybí olej podporuje vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích, jako je vitamin D a A (oba spojené se zdravím pokožky). V kombinaci s jeho protizánětlivými vlastnostmi je zdraví pokožky slibnou oblastí pro další výzkum.

Může podporovat náladu a duševní zdraví

Středomořská strava je známá svými oleji zdravými pro srdce z ryb a jiných zdrojů potravy. Jedna studie prokázala zlepšení nálady při dodržování středomořské stravy, což vedlo k dalšímu výzkumu rybího oleje a deprese. Zatímco další studie neprokázaly přímou korelaci, výzkum je slibný do budoucna.

Může podporovat zdraví očí

Podobně jako vývoj mozku je zdravý vývoj očí u kojenců spojován s příjmem omega-3 mastných kyselin. Tato výhoda nebyla prokázána pro podporu trvalého zdraví očí jako dospělých. Naše oči však potřebují velké koncentrace omega-3 mastných kyselin, které mohou být podporovány suplementací.

Dávkování rybího tuku

Doporučuje se denně přidat 200–500 mg rybího oleje, je důležité zajistit, aby alespoň 300 mg pocházelo z DHA. Je důležité prodiskutovat dávku se svým lékařem nebo lékárníkem, protože rybí olej může interagovat s jinými léky.

 

Závěr

Široká škála zdravotních výhod spojených s rybím olejem z něj činí silný doplněk pro každého. Ať už chcete předcházet nemocem nebo podporovat celkové zdraví, výhody doplňků rybího oleje vám určitě pomohou dosáhnout vašich zdravotních cílů.

 

Marně hledáte legíny, které budou pružné a zároveň skryjí nedokonalosti? Naše elastické sportovní dámské fitness legíny jsou ideální volbou pro každou sportovní aktivitu.