Co je to masožravá dieta?

carnivore dieta

 

Masožravá dieta je nejnovější módou na bloku, a to nemyslíme na lehkou váhu. Není to nic nového, je to už nějakou dobu. Zahrnuje to jíst pouze živočišné produkty, žádné rostliny a většinou maso. Lidé tvrdí, že dodržování masožravé diety vám pomůže zhubnout, ochrání před nemocemi, sníží záněty a zvýší hladinu testosteronu. Na dietu masožravců však nebyl analyzován žádný výzkum.

Co je carnivore dieta?

Dodržování diety zahrnuje vyloučení všech rostlinných potravin z vaší stravy a výhradně konzumace masa, ryb, vajec a malých množství mléčných výrobků s nízkým obsahem laktózy. Mezi jídla patří hovězí, kuřecí, vepřové, jehněčí, krůtí, vnitřnosti, losos, sardinky, bílé ryby a malé množství tučné smetany a tvrdého sýra. Povoleno je také máslo, sádlo a kostní dřeň. Masožravá dieta podporuje pití vody a vývaru z kostí, ale odrazuje od pití čaje, kávy a dalších nápojů vyrobených z rostlin. Neposkytuje žádné konkrétní pokyny týkající se příjmu kalorií, velikosti porcí ani počtu jídel nebo svačin, které byste měli denně sníst. Většina zastánců diety navrhuje jíst tak často, jak si přejete. Nejsou povoleny žádné uhlohydráty. To znamená, že už žádné ovoce, zelenina, obilí, škroby, ořechy a luštěniny, protože dieta vám přikazuje jíst pouze maso, živočišné tuky a vejce. Vypadá to dost restriktivně, že? Některé prvky masožravé diety mohou vést ke ztrátě hmotnosti. Byly provedeny studie, které ukazují, že dieta s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem bílkovin může podpořit hubnutí, to však není nic jiného než dosažení kalorického deficitu. To také nezahrnuje vyřazení hlavních skupin potravin.

 

Nevýhody stravy masožravců

Omezuje se vlákninu

Vyloučit rostlinné potraviny znamená vyloučit vlákninu. Vláknina má mnoho výhod, mimo jiné včetně:

  •     odstranění přebytečného cholesterolu a žlučových kyselin z vašeho těla
  •     regulace hladiny glukózy v krvi a krevních lipidů
  •     podpora zdraví imunitního systému
  •     krmení esenciálních bakterií ve vašem střevním mikrobiomu

 

Sbohem, sacharidy

Masožravá dieta drasticky nebo úplně vyřadí sacharidy. Když vyloučíte sacharidy, v konečném důsledku ovlivníte schopnost svého mozku plnit kognitivní funkce a my potřebujeme, aby to fungovalo co nejlépe. Náš mozek funguje z glukózy - samozřejmě je to důležité! Vaše tělo je energeticky závislé na sacharidech. Váš mozek je poháněn hlavně glukózou a sacharidy dodávají vašim svalům energii. Pro nevěru v dietní kulturu, uhlohydráty nejsou špatné. Rafinované sacharidy ve fast foodu, sladkých nápojích a čokoládových tyčinkách nejsou nic jako sacharidy v celozrnných výrobcích, fazolích, ovoci a zelenině. Jsou rozděleny a tráveny úplně jinak. Navíc si představte, že byste už nikdy v životě neměli čokoládu?

 

Žádné sacharidy = žádná zelenina

Dodržovat dietu s nulovými sacharidy znamená vyloučit všechny druhy zeleniny. Zelenina poskytuje tělu různé živiny, z nichž všechny plní různé funkce. Vyloučení zeleniny znamená vyloučení mikroživin, vlákniny a spousty dobrot ve vašem těle. To rozhodně není udržitelné ani zdravé.

Je to drahé

Masožravá dieta je také velmi náročná na rozpočet. Vedoucí představitelé diety masožravců doporučují, abyste si vybrali pouze maso nejvyšší kvality, jako je hovězí maso krmené trávou a losos lovený na divoko, to není pro většinu z nás udržitelné v zůstatku našeho rozpočtu.

Zvyšuje nasycené tuky

Masožravá strava má vysoký obsah tuků, cholesterolu a sodíku. Vzhledem k tomu, že strava se skládá pouze ze živočišných potravin, může mít vysoký obsah nasycených tuků a cholesterolu. Nasycené tuky mohou zvýšit váš LDL (špatný) cholesterol, což může zvýšit riziko srdečních chorob, onemocnění ledvin a další negativní zdravotní důsledky.

 

Carnivore dietní jídla

  •     červené maso
  •     bílé maso
  •     droby (tj. orgánové maso)
  •     živočišný tuk (tj. sádlo)
  •     drůbež
  •     Ryba
  •     plody moře
  •     vejce
  •     mléčné výrobky (volitelně)

Maso je sice výživné a poskytuje mikroživiny a vlastní výhody, ale nemělo by to být jedinou součástí vaší stravy. Dodržování restriktivní diety, jako je masožravá dieta, může vést k nedostatku některých živin, nadměrnou konzumaci jiných. Diety, které jsou bohaté na rostlinné potraviny, jsou také spojeny s nižším rizikem některých chronických onemocnění.

 

masožravá dieta steak

Existují nějaké výhody carnivore diety?

Protože masožravá dieta vylučuje mnoho rafinovaných sacharidů, jako jsou sušenky, koláče a pečivo, je pravděpodobné, že ve výchozím nastavení budete konzumovat méně energeticky hustých a na živiny chudých potravin. Tyto potraviny mají nízký obsah prospěšných živin a často mají vysoký obsah kalorií. Ve zdravé a vyvážené stravě by tedy měli být omezeni. To v žádném případě neznamená říkat, že sušenky, dorty a pečivo jsou špatná věc, mají spoustu duševních výhod. Maso určitě může hrát roli ve zdravém stravovacím plánu, ale zaměřit se pouze na maso rozhodně není prospěšné, protože neobsahuje vlákninu. Na masožravé dietě můžete zhubnout, protože je to extrémní dieta, která vás připraví o adekvátní výživu. Extrémní hubnutí není nikdy pro tělo dobré, protože v budoucnu pravděpodobně zvýší větší váhu, protože takové restriktivní diety jsou v přírodě jen zřídka udržitelné.

 

Závěr

Masožravá dieta je módou, která není podložena žádnými vědeckými důkazy a neexistují žádné studie, které by prokazovaly jakýkoli přínos. Vyloučením celých skupin potravin z vaší stravy připravíte tělo o základní živiny. Extrémní diety poškozují tělo i mysl, čímž se vystavujete zvýšenému riziku poruchy stravování a dlouhodobých zdravotních problémů. Existuje také velká šance, že tuto váhu vrátíte zpět, protože nemůžete být masožravci navždy a rozhodně to není udržitelné.

Vyzkoušejte naše funkční fitness obleceni vyrobené podle našich cílů a požadavků.