Jaké jsou výhody syrové stravy?

co je to raw strava

 

Zatímco strava se syrovými potravinami si v posledních několika letech oficiálně získala oblibu, pojem pojídání minimálně vařených nebo syrových potravin existuje již roky. Zatímco někteří věří, že konzumace potravin v syrovém nebo „přirozeném“ stavu zajistí optimální výživu, konzumace některých syrových potravin může být ve skutečnosti nezdravá a dokonce škodlivá pro vaše zdraví.

Co je to Raw Food Diet?

Syrová strava je založena na myšlence, že teplo může poškodit živiny, proto je důležité, aby bylo jídlo zahřáté nad určitou teplotu (tj. 47 stupňů Celsia). Často to také znamená non-GMO, žádné pesticidy, organické atd. Typicky je tato dieta veganská, ale někteří se rozhodnou zahrnout syrové mléko (kozí, ovčí, kravské) nebo sýry a některé dokonce obsahují vejce, maso, nebo ryby v syrovém stavu. Syrová jídla se místo vaření často připravují jinými způsoby, jako je udění, odšťavňování, míchání nebo dehydratace. Strava zaměřená primárně na rostlinná jídla se zdá logická, ale víra, že vaření ničí nutriční hodnotu, je základem syrové stravy. Zatímco některé bílkoviny a enzymy mohou při vysokých teplotách denaturovat (rozkládat se), různé způsoby vaření mění nutriční profily potravin různými způsoby. Někteří lidé tuto dietu dodržují, protože věří, že jídlo udrží výrazně výživnější, snáze stravitelné, může být udržitelnější pro životní prostředí a veganská verze je šetrnější ke zvířatům. 

Co můžete jíst při dietě se syrovým jídlem

Syrová strava je docela přímočará, jsou zahrnuty syrové potraviny, zaměřené hlavně na ovoce, zeleninu, obilí, ořechy a semena.

  •     Čerstvé ovoce
  •     Sušené ovoce
  •     Čerstvá zelenina
  •     Sušená/dehydratovaná zelenina
  •     Mořská řasa
  •     Ořechy (syrové, nepražené)
  •     Semena (syrová, nepražená)
  •     Ořechová mléka
  •     Ořechová másla
  •     Syrová zrna (lze namočit nebo naklíčit)
  •     Luštěniny syrové (lze namočit nebo naklíčit)
  •     Fermentované potraviny (pokud nebylo použito teplo)
  •     Syrové mléko (kráva, ovce, koza)
  •     Uzené nebo syrové maso nebo ryby
  •     Syrová vejce

 

Potraviny, kterým je třeba se vyhnout

  •     Vařené ovoce
  •     Vařená zelenina
  •     Vařené maso
  •     Vařená zrna
  •     Vařené luštěniny
  •     Pražené ořechy
  •     Pražená semínka
  •     Zpracované obilné výrobky (těstoviny, chléb atd.)
  •     Pečené dobroty
  •     Svačinky (chipsy, preclíky atd.)
  •     Pasterizované mléčné výrobky
  •     Vařená vejce

 

Je tedy syrové jídlo lepší než vařené?

Myšlenka, že se při vaření štěpí enzymy, má své opodstatnění, ale kyselost žaludku poškozuje enzymy více než teplo. Naše těla jsou dobře vybavena k trávení většiny jídel a stále si poradí s vysokou hladinou nestravitelného materiálu (jako je vláknina).

Některé techniky vaření mohou způsobit ztrátu živin, například vaření zeleniny může vést k určité ztrátě živin, například beta karoten z vařených rajčat nebo mrkve. Tato ztráta živin se liší podle typu a stylu vaření, například vařením zeleniny ztrácí více živin než při pražení nebo restování. Úrovně ztráty živin se liší podle druhu jídla a druhu živin. Nejlepší způsob, jak zajistit vyváženou výživu, je zahrnout do jídelníčku některé syrové ovoce a zeleninu společně s tím, co vaříte. Hluboké smažení jakéhokoli jídla přidává mnoho tuku a často také do vaření přidáváme příliš mnoho soli. Jíst syrové maso, mléčné výrobky nebo vaječné výrobky však riskujete konzumaci bakterií, které nám mohou způsobit nemoc. Vyvážená strava, která bere v úvahu bezpečnost potravin, je vaše nejlepší sázka.

 

syrový losos

Dietní výhody raw stravy

Primárními potravinovými zdroji syrové stravy jsou velmi výživné potraviny, jako je ovoce a zelenina. Velké množství tohoto velkého objemu a nízkokalorických potravin může často vést ke ztrátě hmotnosti, což je hlavní přínos této diety. Vysoké hladiny vlákniny mohou být také užitečné pro zdraví srdce a mohou vést ke zlepšení zdraví srdce. Může však být obtížné získat veškerou výživu pouze ze syrových potravin a nemusí být udržitelné pro průměrný životní styl.

Zatímco hubnutí je jedním z potenciálních přínosů, může být obtížné získat dostatek kalorií a bílkovin v této stravě pro budování svalů. Kalorický deficit je pravděpodobně klíčem, který vede k hubnutí při této dietě.

Výhody vyhýbání se vysoce zpracovaným potravinám a nezdravým jídlům jsou velmi důležité a jedním z důvodů, proč by strava se syrovými potravinami mohla vypadat lákavě. Vyřazení těchto prázdných kalorií a nízko výživných potravin však může být součástí jakéhokoli vyváženého způsobu stravování.

 

Negativní vliv raw stravy

Dodržování syrové stravy obsahuje značné množství rizik nebo negativ.

Zubní eroze

Jedna studie syrové stravy ukázala významné zvýšení eroze zubů u těch, kteří konzumují pouze syrové potraviny. V tomto výsledku mohou hrát roli vysoce kyselé plody s vysokým obsahem cukru.

Menstruační cyklus a narušení hormonů

Významný kalorický deficit a ztráta tělesné hmotnosti v důsledku dodržování syrové stravy jsou v některých výzkumných studiích spojeny s ammenoreou (ztráta menstruačního cyklu). Jiné hormony jsou také ovlivněny vážným omezením kalorií.

Potenciál pro nemoci přenášené potravinami

Mnoho masa, mléčných výrobků, vajec a ryb musí být uvařeno na vysokou teplotu, aby se zničily všechny potenciální bakterie. Syrové potraviny vždy riskují „otravu jídlem“ z takových bakterií.

Měli byste dodržovat Raw stravu?

I když jíst více ovoce a zeleniny je pro většinu z nás dobré, velmi restriktivní dieta, jako je strava se syrovými potravinami, může být z nutričního hlediska neadekvátní. I s užíváním doplňku může být těžké získat dostatek bílkovin a některých základních živin, které pocházejí z tradičně syrových potravin. Riziko nemocí přenášených potravou je vysoké a vysoký objem stravování s nízkým obsahem kalorií může ztěžovat udržení svalové hmoty. Existují i ​​jiné způsoby, jak zahrnout výživné potraviny do vaší stravy, aniž byste omezili tolik dalších.

 

Závěr

Zatímco syrová strava je zaměřena na zdravé potraviny, celkový způsob stravování může některé živiny vynechat. Zaměření na dobře vyváženou stravu a zdravé způsoby vaření vám může pomoci dosáhnout vašich cílů, ať už se zaměřují na váhu nebo ne. Rizika syrové stravy rozhodně převažují nad výhodami.

 

Doporučujeme vám naše kvalitní dámské legíny na cvičení v černé barvě, které krásně zakryjí bříško a zadeček.