Můžou rostliny snížit cholesterol?

jak snížit cholesterol

 

Rostlinné steroly jsou fascinující sloučeninou obsaženou v rostlinách, které mají úžasnou roli při snižování „špatného cholesterolu“ neboli LDL. Přirozeně se vyskytují v mnoha potravinách a často se přidávají do potravin, aby byly zdravější (například margarín, pomerančový džus a obiloviny).

V tomto článku se dozvíme, co jsou rostlinné steroly, jejich účinky na cholesterol a jak je můžete začlenit do svého jídelníčku.

 

Co jsou rostlinné steroly?

Rostlinné steroly nebo fytosteroly jsou rostlinné alkoholové sloučeniny. Bylo identifikováno 40 různých rostlinných sterolů, s více než 200 formami a příbuznými sloučeninami nalezenými v rostlinném a mořském životě.

Pro srozumitelnost je termín stanol (spíše než sterol) používán k popisu nasycených sterolů, které nemají ve své sterolové kruhové struktuře dvojnou vazbu. Nejčastěji pozorovanými rostlinnými steroly jsou sitosterol, campesterol a stigmasterol. Všechny jsou 4-desmethyl steroly (což znamená, že nemají na svých atomech uhlíku navázané žádné methylové skupiny). Jsou také velmi strukturálně podobné nejběžnějším živočišným sterolům, cholesterolu. Podobnost je v tom, že všechny steroly mají chemickou kruhovou strukturu a rozdíly jsou mezi postranními řetězci připojenými k tomuto kruhu.

Svými primárními biologickými funkcemi také připomínají cholesterol a právě tyto podobnosti dávají fytosterolům některé jejich přínosy pro zdraví. Vzhledem k tomu, že jejich délka je prakticky identická s délkou fosfolipidové monovrstvy, která vytváří membránu kolem všech buněk (2,1 nm), tyto sloučeniny snadno zapadají do těchto buněčných membrán. Ve skutečnosti mají důležitou roli v řadě funkcí buněčné membrány, jako je stabilita buňky a řízení teploty. Mimo buněčné membrány se nacházejí převážně ve vnějších vrstvách mitochondrií (biochemická elektrárna buňky) a endoplazmatického retikula (podílí se na syntéze proteinů a lipidů). Konečnou funkcí rostlinných sterolů, které je odlišují od cholesterolu živočišných sterolů, je jejich role v prekurzoru řady růstových faktorů rostlin.

 

Zdroje rostlinných sterolů

Průměrná strava poskytuje přibližně 0,25 g rostlinných sterolů denně, což je dvojnásobek, pokud dodržujete vegetariánskou dietu. Ve skutečnosti může vegetariánská strava dát až 1 g rostlinných sterolů za den. V průměru je příjem rostlinných sterolů mezi 0,15-0,4 g denně a přibližně 10% pochází ze spotřeby rostlinných stanolů.

 

Rostlinné oleje a tuky

Rostlinné oleje, tuky a produkty získané z olejů jsou považovány za nejbohatší zdroj přírodních rostlinných sterolů. Denní odhadovaný příjem z olejů nejběžnějších sterolů byl 44% sitosterolu, 54% stigmasterolu a 59% kampesterolu.

Obiloviny, zrna a ořechy

Dalším nejhojnějším zdrojem rostlinných sterolů jsou obiloviny, zrna a ořechy s množstvím sitostanolu a kampestanolu ve výrobcích, jako je pšenice a žito. Chléb a obiloviny ve skutečnosti tvoří přibližně 36% příjmu sitosterolu. Kromě těchto přírodních zdrojů lze steroly přidávat také do jiných potravinářských produktů (například margarínu). Mezi další zdroje rostlinných sterolů (včetně brassicasterolu, avenasterolu a kampesterolu) patří měkkýši, jako jsou škeble a ústřice.

 mandle na cholesterol

Jak rostlinné steroly ovlivňují cholesterol?

Rostlinné steroly a cholesterol

Přestože se předpokládá, že rostlinné steroly obecně snižují hladinu cholesterolu, podstatou je množství rostlinných sterolů konzumovaných ve stravě, které snižují hladiny LDL-cholesterolu. Pamatujte, že čím větší množství spotřebovaného LDL-cholesterolu, tím větší riziko kardiovaskulárních a oběhových chorob. Výzkum zdravotních přínosů rostlinných sterolů má dlouhou historii sahající do 50. let minulého století, kdy byla krystalická forma těchto sterolů použita ke snížení hladiny cholesterolu u osob s vysokým cholesterolem.

Mechanismus, kterým to dělají, spočívá ve snížení absorpce cholesterolu ze střeva. Jejich podobná struktura je vhodná pro soutěžení s cholesterolem, který je nahradí v obalech vytvořených ve střevech, které dodávají lipidy do buněk, přičemž cholesterol je třeba odstraňovat jako odpad. Výzkum se dále rozvinul v 70. letech minulého století, kdy se ukázalo, že sitostanol a kampestanol jsou nejúčinnější formou této sloučeniny. O 20 let později, co byly formulovány estery stanolu a bylo zjištěno, že snižují hladiny lipidů u lidí s vysokým cholesterolem, zahrnutí takových esterů do majonézy a margarínu ukázalo konzistentní snížení cholesterolu o 10-15%. To znovu zahájilo výzkum rostlinných sterolů, což vedlo k výrobě řady různých potravin, do kterých byly přidány steroly.

Jsou rostlinné steroly antioxidanty?

Klinické a ekonomické přínosy dietních úprav v boji proti kardiovaskulárním chorobám, spolu s úpravou fyzické aktivity a léky snižujícími cholesterol, stále rostou a rostlinné steroly mají v doporučeních a pokynech pro veřejné zdraví velké místo. To je zvláště zdůrazněno kvůli přidaným výhodám antioxidantů obsažených v rostlinné stravě, které jsou doporučovány.

 

Účinky stárnutí na výhody rostlinných sterolů

Je třeba si uvědomit, že výhody rostlinných sterolů se v různých věkových skupinách liší. Snížení LDL cholesterolu je u starších lidí výrazně větší než u mladších lidí. Ve skutečnosti existuje vztah mezi dávkou a reakcí, když jsou dávky rostlinných sterolů zvýšeny až na denní dávku 2 g.

S vědomím, že hladiny LDL cholesterolu jsou s přibývajícím věkem vyšší, ukazují studie při této dávce následující statisticky významný trend:

  •     14% snížení LDL cholesterolu u osob ve věku 50–59 let.
  •       9% snížení LDL cholesterolu u osob ve věku 40-49 let.
  •     11% snížení LDL cholesterolu u osob ve věku 30-39 let.

Je důležité si uvědomit, že zatímco u 30 – 39letých došlo ve skutečnosti k vyššímu procentuálnímu snížení LDL cholesterolu, skutečné množství změn bylo menší než u skupiny 40 – 49letých (protože pro začátek měli více cholesterolu ). Ve skupině 50 – 59 letých bylo snížení o 14%, což by odráželo změnu 0,5 mmol/ l LDL cholesterolu, ve skutečnosti snížilo riziko srdečních problémů o 25% během 2 let. V mladších skupinách je zajímavé, že toto 25% snížení rizika je podobné, protože ačkoli snížení cholesterolu je menší, v mladší kohortě je toto spojení ve skutečnosti silnější.

 

Vedlejší účinky rostlinných sterolů

Existuje jeden vedlejší účinek rostlinných sterolů, že mohou vést k ucpání tepen (stejně jako cholesterol) kvůli jejich struktuře, ale protože se absorbuje tak málo sterolů, nehromadí se stejným způsobem jako cholesterol.

Ve skutečnosti nebyly pozorovány žádné škodlivé ani nepříznivé vedlejší účinky rostlinných sterolů, a to navzdory letům zkoumání a analýz jak izolovaných rostlinných sterolů, tak jejich esterů.Jediné obavy, které byly zaznamenány, jsou, že rostlinné steroly mohou snížit absorpci vitamínů rozpustných v tucích a snížit koncentrace beta-karotenu. Například, protože steroly snižují hladinu cholesterolu, vidíme také 8% snížení vitaminu E a 25% snížení karotenu. Tento problém je však minimálně důležitý, protože pouhé přidání více ovoce a zeleniny do vašeho jídelníčku by bylo účinné, pokud by se těmto deficitům mělo čelit.

 

Závěr

 

Protože cholesterol potenciálně ovlivňuje vaše srdce, stojí za to prozkoumat, jak můžete upravit svůj jídelníček, abyste byli zdravější. Pokud se chcete zaměřit na potraviny na podporu zdraví srdce, rostlinné steroly snižují hladinu cholesterolu. Zahrnutí rostlinných potravin do vaší stravy a začlenění zeleniny a dobrých tuků do jídelníčku může zvýšit množství konzumovaných rostlinných sterolů, což sníží vaše riziko kardiovaskulárních problémů. Zatímco celé potravinové zdroje rostlinných sterolů účinně snižují hladinu cholesterolu, pokud nemáte rádi ovoce, saláty a zeleninu, proč nepřidat zrna a obiloviny nebo dokonce měkkýše, abyste získali více těchto sloučenin chránících srdce? Vaše srdce vám za to poděkuje!

 

Chcete krásné fitness leginy na cvičení? U nás určitě nějaké najdete, protože máme v nabídce přes stovku legín různých barev a střihů.