Jaká dieta je pro vás ta nejlepší?

diety které fungují

Diety které fungují?

K dispozici jsou stovky, ne-li tisíce diet, které se mohou zaměřit na cokoli od rychlého hubnutí až po farmakologické účely. Nyní všichni označují jednu dietu za nejlepší dietu, ale každá je jiná. Zde stručně prozkoumáme některé z „nejlepších diet“, které se pravidelně objevují na fitness scéně.

Paleo

Strava pro moderního jeskynního člověka.

V které oblečení nejraději cvičíte? Ano, jsou to legíny, naše dámské legíny jsou velmi pohodlné a stylové.

 

    Teorie

Popularita této diety dala paleo nadšencům sebevědomí, aby jí dali dietní titul číslo jedna. Paleo dieta je založena na obecném předpokladu, že moderní životní styl je příčinou našich současných zdravotních problémů. Proto musíme konzumovat totéž, co naši paleolitičtí předkové, kteří žili před 2,5 miliony až 12 000 lety. „Příroda určila, co naše těla potřebují tisíce let předtím, než se vyvinula civilizace.“

 

    Co to zahrnuje

Aspekty, které jsou povoleny v paleo stravě, zahrnují maso krmené trávou (obilí působí na zvíře stejně jako na vás). Ryby a mořské plody. Velké množství čerstvé zeleniny a málo ovoce. Ořechy, semínka, vejce a jakékoli přírodní oleje (olivový olej, kokosový olej). Aktivně byste se měli vyhýbat rafinovanému cukru, obilninám, luštěninám, vysokému množství škrobu a bramborám. Dalšími skupinami potravin, kterým je třeba se vyhnout, jsou mléčné výrobky, rafinované rostlinné oleje a jakékoli jiné zpracované potraviny.

 

    Profesionálové

Vaše strava bude považována za „čistou“ bez přísad, konzervantů nebo chemikálií. Potraviny jako ovoce, semena a ořechy mají protizánětlivé účinky. Příjem železa se zvýší díky větší konzumaci červeného masa. Nízká hladina železa je stále problematickou oblastí.

 

    Nevýhody

Žádné mléčné výrobky mají za následek nízkou hladinu vápníku. To může vést k osteoporóze a dalším kosterním poruchám, pokud není řízeno suplementací.

Středomořská dieta

Proč se říká, že tohle je nejlepší dieta?

 

    Teorie

Říká se, že lidé, kteří žijí v zemích sousedících se Středozemním mořem, mají delší a zdravější život. Očekávaná délka života v Itálii se odhaduje na 82,29 let ve srovnání s 80,96 lety v Británii. Míra obezity v Británii se odhaduje na 26 %, zatímco v zemích Středomoří je průměr 18,6 %. Úrovně kardiovaskulárních onemocnění (CVD) jsou také uváděny jako mnohem nižší. 51,7 úmrtí na 100 000 v Itálii a 68,8 a 80,1 ve Spojeném království a USA. Vedle aktivního životního stylu je klíčem k tomuto zdravému životnímu stylu strava s nízkým obsahem červeného masa, cukru a nasycených tuků.

 

    Co to zahrnuje

Jde spíše o změnu stravovacích návyků než o strukturovanou stravu. Silné zaměření na velké množství potravin pocházejících z rostlinných zdrojů. Patří mezi ně ovoce, zelenina, brambory, obiloviny, ořechy a semena. Olivový olej má být použit jako primární zdroj tuku. S cílem dosáhnout více než 35 % denního energetického příjmu. Ryby a drůbež konzumujte střídmě po celý týden spolu se sýry a jogurty. Omezte spotřebu červeného masa na dvě jídla.

 

    Profesionálové

Kardiovaskulární přínosy. Kontrola a prevence diabetu II. Sytosti lze dosáhnout snadno. Splňuje doporučené dietní pokyny týkající se příjmu živin. Žádné živiny zcela vyřazeny ze stravy.

 

    Nevýhody

Ve srovnání s jinými dietami může být značně nákladná. Olivový olej, ořechy, ryby a čerstvé produkty mohou být drahé. Výrazný úbytek hmotnosti přichází pouze s omezeným příjmem kalorií. Hladiny vápníku se mohou snížit.

 

5:2 dieta

Je půst vaší představou zdravé výživy?

 

    Teorie

Vychází z konceptu intermitentního půstu (IF). Půst po dobu 2 dnů povede ke snížení celkového příjmu kalorií v týdnu, což povede ke snížení hmotnosti a dalším zdravotním přínosům.

 

    Co to zahrnuje

Jíst doporučené množství kalorií po dobu 5 dnů. S 2 dny půstu na dramaticky sníženém příjmu kalorií. 2500 kalorií povoleno pro muže v normální dny a omezeno na 600 kalorií ve dnech půstu. Kalorie je třeba každý den pečlivě počítat. Během 5 dnů bez půstu musí být dodržena zdravá vyvážená strava.

 

    Profesionálové

Dietu držíte pouze 2 dny v týdnu. Snadno sledovatelné v nerychlé dny. Studie naznačují, že může být dobrou volbou v prevenci diabetu typu II. Nestojí více a nezabere více práce než běžná strava.

   

Nevýhody

Nedostatek zaměření na zdravé potraviny, pouze příjem kalorií. Dny půstu mohou být pro mnoho lidí velmi obtížné. Půst není bezpečnou možností pro každého, včetně těhotných žen, dětí a dospělých s diabetem 1. typu. Nedostatek dlouhodobého a relevantního výzkumu.

Bezlepková

Nejnovější a nejdiskutovanější dieta.

 

    Teorie

Lepek je protein, který se nachází ve všech formách pšenice, ječmene a žita. Je zodpovědná za vznik řady příznaků u pacientů s celiakií a nesnášenlivostí či citlivostí na lepek. Příznaky mohou zahrnovat bolest žaludku, průjem, plynatost, nadýmání, nevolnost a další. Vyloučení lepku ze stravy má zjevně zdravotní přínosy pro osoby s výše uvedenými stavy. Podíl lidí přijímajících tuto dietu je však mnohem vyšší než u lidí, kteří trpí onemocněními souvisejícími s lepkem.

 

    Co to zahrnuje

Zahrnuje to úplné vyřazení jakéhokoli produktu obsahujícího lepek z vaší stravy.

 

    Profesionálové

Osoby trpící lepkem dosáhnou snížení poškození a nepohodlí v tenkém střevě. Spolu s mnoha dalšími příznaky. Podporuje čtení etiket a povědomí o výživě. Méně zpracovaných potravin ve vaší stravě.

 

    Nevýhody

Může mít za následek nedostatek vlákniny, což vede k zažívacím problémům. Možný přírůstek hmotnosti kvůli bezlepkovým výrobkům, které často obsahují vyšší obsah tuku a cukru. Může být velmi obtížné sledovat. Nedostatek nutričních znalostí může vést k nerovnováze živin. Velmi rozporuplný výzkum o jeho zdravotních přínosech pro pacienty, kteří netrpí lepkem.

 dieta a váha

Diety

Na co si dát pozor?

Existuje řada důvodů, proč lidé hledají dokonalou dietu. Může to však být trochu džungle informací. Jaké informace byste tedy měli hledat?

 

Výzkum

    Byla strava důkladně prozkoumána? Bohužel to může být velmi obtížné určit. Lidé, kteří radí diety, budou vždy prezentovat pouze výzkum, díky kterému vypadají dobře. Dobrý výzkum může být často obtížně dostupný. Ne každý výzkum je relevantní, pokud můžete, věnujte čas jeho přečtení.

 

Udržitelnost

    Jde o krátkodobou opravu nebo dlouhodobou změnu? Obecné pravidlo, které je třeba zvážit, pokud nabízí rychlý a podstatný úbytek hmotnosti, není to udržitelné řešení. Do této kategorie bude spadat 5:2. Zatímco paleo a středomořská dieta jsou považovány za více změn životního stylu.

 

Flexibilita

    Je snadné dodržovat dietu? Omezujete velké skupiny potravin nebo je pouze omezujete. Omezení se velmi snadno drží po dlouhou dobu. Bezlepková a paleo dieta vyžaduje ve srovnání se středomořskou hodně ohledů. Zaseknete se, když budete jíst venku? Bezlepkové varianty jsou v restauracích pomalu dostupnější, ale stále omezené.

 

Zdroj

    Buďte vždy podezřívaví a naučte se zpochybňovat informace, které vám byly poskytnuty. Odborník na výživu je titul, který si může dát každý sám, na rozdíl od dietologa (je vyžadována specifická kvalifikace). Než přijmete jejich rady, ověřte si důvěryhodnost a kvalifikaci zdrojů. Všichni máme na našich sociálních sítích „výživáře“, kteří něco prodávají. Zeptejte se jich na jejich kvalifikaci, neměli by se urazit, pokud jsou si jisti svým původem.

 

Nebezpečí

    Je vhodná pro každého? Většina upřesní, zda je to bezpečné pro všechny, nebo jestli existují vybrané skupiny, pro které by to bylo nebezpečné.

 

Čeho se vyvarovat?

    Snažte se vyhnout všemu, co vyloučí mnoho kompletních skupin potravin. Mohou za to džusové a detoxikační diety. Zhubnete, ale s největší pravděpodobností vážně onemocníte, pokud to budete dělat příliš dlouho a obvykle jde pouze o rychlé řešení, spíše než o udržitelnou, vyváženou a zdravou stravu.

    Vyhýbejte se „nové nejlepší věci“ pro hubnutí na sociálních sítích. Hubnutí a zdraví jsou často dvě velmi odlišné věci.

    Nekupujte zázračný lék na hubnutí. Dlouhodobé přihlášení k produktu je často špatným znamením. Proč byste potřebovali zásobu na 3 měsíce v jedné objednávce?

Co je pro vás v dietě nejlepší?

  •     Vždy vezměte v úvahu výše uvedené faktory, na co se zaměřit a čemu se vyhnout.
  •     Máte čas vše vařit a připravovat?
  •     Pokud nedokážete dobře zvládat svůj hlad, držte se dál od půstních diet. Nebuďte výstřední osobou v kanceláři, protože záměrně hladovíte.
  •     Každý je jiný. To, že to funguje pro jednu osobu, neznamená, že to bude fungovat i pro vás.
  •     Pokud si některá jídla opravdu užíváte, nevzdávejte se jich. Paleo a bezlepková dieta může být demoralizující, když nemůžete jíst své oblíbené jídlo.
  •     Baví vás počítání kalorií? Vyberte si tu, která je zaměřená právě na to. Ideální by pro vás bylo 5:2.
  •     Pamatujte, že zvláštní sušenka nebo balíček chipsů je v pořádku, není to jídlo, které budete jíst pravidelně, ale někdy, abychom se posunuli, je potřeba zařadit jedno nezdravé jídlo, abychom mohli pokračovat dále v dietě. Jak často na cheat day?

 

Závěr

    Všechny diety budou mít pozitivní i negativní faktory. Než začnete něco nového, měli byste je pečlivě zvážit. Zacházejte se všemi radami a doporučeními opatrně, protože každý a každá situace je jiná. Pokud cítíte výhody diety, je to skvělé. Pokud to má negativní vliv, přestaňte. Vaše zdraví se může velmi rychle zhoršit. Máte-li jakékoli zdravotní potíže, poraďte se před zahájením nového režimu se svým praktickým lékařem.