Co je to hrachový protein a jaké má benefity?

hrachový protein účinky

Hrachový protein

Když v dnešní době hledáte proteinový prášek, je těžké nenechat se ohromit velkým množstvím dostupného výběru. Rostlinná strava stále roste na popularitě a alternativní zdroje bílkovin zaplavují trh se zdravou výživou. Existuje quinoa, hnědá rýže, konopí a dýňová semínka, to je výběr těch základních proteinů. Možná jste narazili i na hrachový protein mezi těmito dalšími veganskými proteinovými zdroji, ale můžete být trochu zmateni, jak může být hrášek na stejné úrovni s proteiny živočišného původu, jako je syrovátka. Nepodceňujte tyto malé luštěniny, obsahují pořádnou proteinovou nálož.

Hrachový proteinový prášek se vyrábí extrakcí proteinu ze sušeného žlutého hrachu. Většinou najdete na pultech 80% protein, který má okolo 20-24 g bílkovin na 30 g porci, což je neuvěřitelně podobné oblíbenému syrovátkovému proteinu, přičemž většina syrovátkových proteinových prášků má kolem 22-24 g na 30 g.

Hrachový protein a účinky

Hrachový protein má stejné vlastnosti při budování svalů jako syrovátkový protein, přičemž jedna studie zjistila, že doplňky hrachového proteinu vedou k většímu nárůstu svalové tloušťky než syrovátkový protein, když byl kombinován se silovým tréninkem. Další výhodou hrachového proteinu oproti syrovátkovému proteinu je stravitelnost. Syrovátka může být pro některé lidi obtížně stravitelná a může způsobit bolesti břicha, nadýmání, plynatost a únavu. Hrachový protein je mnohem šetrnější k trávicímu systému kvůli nedostatku složek pocházejících z mléka.

"Ale hrách je luštěnina a je plný vlákniny, určitě mě nafoukne a budu mít plyny?" Jsem rád, že se ptáte. Ani náhodou. Ano, hrách jsou luštěniny, ale během procesu výroby hrachového proteinu se většina vlákniny a škrobu odstraní, aby se vytvořil práškový hrachový proteinový izolát, díky čemuž je trávení (bez plynu) hračkou. Hrachový protein je také hypoalergenní, protože neobsahuje nejběžnější potravinové alergeny. Patří sem mléčné výrobky, pšenice, lepek, sója, korýši, ořechy, arašídy nebo vejce. Díky tomu je hrachový protein perfektní pro téměř jakoukoli dietu (pokud nemáte intoleranci nebo alergii na hrášek). Hrachový protein je 100% rostlinný, takže je ideální pro vegetariány nebo vegany. Hrachový proteinový izolát je také vysoce rozpustný, takže ho můžete hned pít, na rozdíl od některých jiných rostlinných proteinových prášků (například konopí), které mohou dělat hrudky.

 

hrášek

 

Udržitelnost hrachového proteinu je další výhodou, zejména ve srovnání s proteiny živočišného původu, které mají obrovskou uhlíkovou a vodní stopu, protože hrách vyžaduje k růstu méně energie a vody než např. kráva. Ve skutečnosti mají hospodářská zvířata používaná k výrobě potravin, jako je maso, vejce a mléko, největší uhlíkovou a vodní stopu ze všech potravin. Zatímco tyto úžasné hrášky jsou ve skutečnosti tak udržitelné, že jsou tipovány jako další alternativa mléka bez mléčných výrobků, která dokonce srazila mandlové mléko z první příčky. Hrách je udržitelnější než mandle, protože spotřebuje méně vody a produkuje méně emisí CO2. Takže protein, který je dobrý jak pro vaše tělo, tak pro planetu. Takže jsme probrali jen některé z bohatých výhod hrachového proteinu, ale předpokládám, že hledáte nevýhodu? Nevýhodou hrachového proteinu je, že nemá úplný profil 100 % esenciálních aminokyselin, na rozdíl od některých jeho „kompletních“ proteinů živočišného původu. Aminokyseliny jsou stavebními kameny bílkovin a zatímco naše tělo některé z nich produkuje, jiné musíme konzumovat prostřednictvím potravinových zdrojů. Tyto aminokyseliny se nazývají „esenciální“ aminokyseliny a je jich celkem 9: histidin, isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan a valin. Nebojte se vegetariáni, existují některé potraviny rostlinného původu, jako je quinoa, které obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Proto se doporučuje jíst různé rostlinné proteiny, které mají různé aminokyseliny, abyste si zajistili kompletní výběr. Toho lze snadno dosáhnout konzumací celých zrn, jako je hnědá rýže, nebo pouhým přidáním lněných, konopných nebo chia semínek do vašeho hráškového proteinového koktejlu nebo smoothie, abyste měli naprosto nadupanou sváču.

U nás najdete velký výběr značek fitness oblečení, jako je Gym Glamour a Nebbia. Doporučuji se podívat také na naše fitness leginy, které pro vás přidáváme na náš web.

 

Závěr

Jsme velkými fanoušky hrachového proteinu, nejen pro jeho neuvěřitelný nutriční profil a mnoho zdravotních výhod, ale je to také velmi všestranná přísada pro vaření. S hrachovým proteinem můžete vytvořit opravdové lahůdky, můžete ho přidat do svých oblíbených smoothies nebo je skvělý na pečení.