Doplňky zmírňující premenstruační syndrom

jak zvládnout premenstruační syndrom

Předpokládá se, že až 30% žen trpí středně těžkými až těžkými příznaky PMS (premenstruační syndrom). Menstruační cyklus je zhruba 28 denní cyklus, ve kterém kolísají hladiny hormonů a nakonec produkují vajíčko, které lze oplodnit. Devět měsíců poté, co k tomu dojde, pokud máte to štěstí, že nezažijete žádné komplikace, máte na světě malého člověka. Avšak menstruační cyklus (a tím spíše samotná menstruace, tj. období) není vždy zábavná horská dráha a může u mnoha žen mít celou řadu změn v jejich fyzickém i psychickém stavu.

Co je premenstruační syndrom (PMS)?

Tato doba měsíce či cyklu se označuje jako PMS a začíná přibližně týden před tím, než je obvykle předpokládaná menstruace. Mezi běžné fyzické příznaky PMS patří citlivost prsou, bolesti hlavy, bolesti pohybového aparátu, otoky břicha, otoky končetin a přírůstek na váze. Existují také psychologické a behaviorální příznaky PMS, které zahrnují depresi, změny chuti k jídlu, únavu, změny nálady, podrážděnost, poruchy spánku, napětí, sociální odtažení a špatnou koncentraci. Předpokládá se, že tyto příznaky pociťuje přibližně 90% pravidelně menstruujících žen. V posledních několika desetiletích však došlo ke stále většímu zájmu o řešení symptomů PMS, přičemž vědci stále více hledali způsoby, jak zmírnit příznaky. Od jógy až po všímavost, a dokonce i akupunkturu. Seznam dostupných léčebných postupů, terapií a strategií, které mohou zmírnit příznaky PMS se stále zvyšuje. Jedním z průkopníků výzkumu zaměřeného na řešení PMS bylo použití různých doplňků. Níže uvádíme seznam věcí, které možná budete chtít přidat do svého jídelníčku, abyste si pomohli vypořádat se s touto přirozenou, ale náročnou řadou příznaků.

 

Doplňky ke zmírnění premenstruačního syndromu

Zde je rychlý přehled hlavních doplňků, u nichž bylo zjištěno, že jsou účinné při snižování závažnosti nebo frekvence příznaků PMS.

Hořčík

Hořčík je nezbytný pro mozkovou syntézu dopaminu (neurotransmiter „potěšení“). Nedostatek dopaminu (nerovnováha) může vést k ohromující úzkosti

Studie zjistily, že ženy, které trpí PMS, mají nižší koncentrace hořčíku. To naznačuje, že může hrát klíčovou roli při prezentaci příznaků PMS. Ukázalo se, že suplementace hořčíku významně zlepšuje příznaky PMS.

Vápník

Podobně jako hořčík byly koncentrace vápníku údajně nižší u žen, které trpí PMS. Nedostatečné hladiny vápníku mohou negativně ovlivnit produkci serotoninu (neurotransmiter „štěstí“). Při doplňování bylo zjištěno, že vápník nejen pomáhá zlepšit celkový stav nálady u žen trpících PMS, ale také snižuje zadržování vody a nadýmání.

Omega 3

Bylo zjištěno, že omega-3 mastné kyseliny jsou účinnou doplňkovou léčbou při snižování příznaků PMS. Bylo zjištěno, že po doplnění omega-3 jsou skóre deprese, nervozity, úzkosti a nedostatečné koncentrace nižší. Ukázalo se také, že suplementace zlepšuje další příznaky PMS, včetně nadýmání, bolesti hlavy a citlivosti prsou. Omega-3 hrají důležitou roli při řízení nálady a kvality spánku (díky své roli ve funkci mozkových buněk), jakož i při syntéze serotoninu. Jsou také silným protizánětlivým činidlem, a tak mohou zlepšit některé bolesti spojené s PMS.

Zinek

Stejně jako u ostatních minerálů, které jsme zmínili, bylo také zjištěno, že hladiny zinku jsou významně nižší u žen s PMS. Zatímco mechanismy fungování, jak může být zinek prospěšný, nejsou plně pochopeny, odstranění jeho nedostatku má příznivý dopad na příznaky PMS.

Vitamín D

Vitamin D hraje v lidském těle velmi různorodou roli a může existovat několik možných důvodů, proč může být prospěšný pro osoby trpící PMS. Jedním z hlavních mechanismů přínosu může být regulační role vitaminu D při obratu vápníku a zajištění toho, že koncentrace vápníku nikdy nebudou příliš nízké nebo příliš vysoké. Bylo zjištěno, že ženy s vyšším příjmem vitaminu D mají významně nižší riziko vzniku PMS. Nejpraktičtější a nejbezpečnější způsob, jak důsledně dosáhnout přiměřeného příjmu, je suplementace vitaminem D.

Vitamin B6

Bylo zjištěno, že ženy s vyšší úrovní příjmu vitaminu B ve stravě mají mnohem nižší riziko vzniku PMS než ženy s nižším příjmem ve stravě. Vitamin B hraje důležitou roli při produkci serotoninu a nedostatek může vést k poruchám nálady. Podrobný výzkum dospěl k závěru, že zejména suplementace vitamínem B6 zmírňuje celkové předmenstruační a depresivní příznaky.

vitex chasteberry

Chasteberry (vitex agnus-castus)

Ze všech bylinných doplňků na trhu se nejpřesvědčivěji efektivní při léčbě PMS jeví chasteberry. Vědci navrhli, že to může být způsobeno vlivem chasteberry (vitex) na hormonální vlastnosti, možným estrogenním účinkem, účinkem na opioidní receptory, a dokonce i jeho fytochemickým obsahem. Suplementace se jeví jako prospěšná pro osoby postižené středně těžkými až těžkými příznaky PMS.

Nízká dávka aspirinu

Nižší dávky aspirinu byly použity k významnému snížení dopadu a bolesti menstruačních křečí a migrén. Zatímco někteří zpochybňují použití nízké dávky aspirinu při ovlivňování pravidelnosti a plodnosti menstruačního cyklu, dříve publikované práce odhalovaly cynické názory. Nejprve se poraďte se svým příslušným poskytovatelem zdravotní péče.

 

Komfort a pohodlí by vám měli dopřát legíny na cvičení. Naše dámské fitness oblečení všechny tyto požadavky splňuje.

 

Závěr

Ženy nyní mohou začlenit celou řadu strategií a intervencí, aby PMS nahradily. Suplementace může být obzvláště slibná a určitě je vhodná prozkoumání! Doporučujeme vytvořit si vlastní ochranný zásobník PMS. Několik doplňků, které můžete užívat, a které vám pomohou snížit, pokud ne úplně zmírnit vaše příznaky PMS.