Která syrovátka je lepší? Koncentrát nebo izolát?

jaký protein vybrat

Jaký protein bychom měli zvolit?

Syrovátkový protein je jedním z nejoblíbenějších a nejznámějších sportovních doplňků na planetě. Ale kolik toho opravdu víte o výběru té nejlepší syrovátky?

Odkud vůbec pochází syrovátka?

Práškový syrovátkový protein, ve skutečnosti začíná život jako mléko. Jak napovídá dětská říkanka, mléko obsahuje dva proteiny: syrovátku a kasein (kravské mléko má poměr 20/80). Syrovátku lze oddělit od kaseinu („syřidla“), což se přirozeně stává, když výrobci mléčných výrobků vyrábějí sýr. Pokud jde o výrobu syrovátkového proteinu, věci se pohybují daleko za hranice mléka a sýrů. Kapalina se odfiltruje a vytvoří syrovátkový protein, který se poté suší.

Vyzkoušejte naše kvalitní dámské fitness oblečení a garantujeme vám, že budete spokojeni.

Prášek bude obsahovat trochu tuku a trochu sacharidů (jako laktózu) a hodně bílkovin (ale pozorně zkontrolujte procento bílkovin, abyste viděli, co za své peníze dostáváte!) Různé druhy syrovátkového proteinového prášku se zpracovávají odlišně, a proto má syrovátkový izolát nižší obsah laktózy (mléčných cukrů), sacharidů a tuků ve srovnání se syrovátkovým koncentrátem.

Seznamte se se dvěma lídry syrovátkového proteinu

Nejoblíbenějšími typy syrovátkového proteinu jsou syrovátkový koncentrát a syrovátkový izolát. Které byste si měli vybrat? Nebo byste si měli pořídit obojí a používat je v různou denní dobu? Pojďme se na to podívat.

Syrovátkový proteinový koncentrát

Syrovátkový proteinový koncentrát je nejběžnějším a nejoblíbenějším typem syrovátkového proteinového prášku a vyrábí se, když se mléko filtruje a syrovátkový protein suší. Obvykle obsahuje kolem 80 % bílkovin, malé množství tuku a nějaké sacharidy. Počty sacharidů a tuků nejsou vysoké, takže to bude v pořádku pro každého, kdo drží běžnou stravu, objemovou stravunebo dokonce fázi sekání. I když potřebujete být se svými čísly opravdu praštění, sacharidy a tuky v typickém syrovátkovém koncentrátu si s vašimi makry nezahrají.

Typické nutriční hodnoty proteinového koncetrátu jsou na 30g porci – 122 kcal, 24,2 g bílkovin, 2 g tuku, 1,5 g sacharidů

Výhody: vysoký obsah bílkovin, nízký obsah sacharidů, nízký obsah tuku, dobrá vstřebatelnost, kompletní protein, pevný zdroj aminokyselin. Obvykle se dodává v široké škále příchutí a je cenově výhodný a široce dostupný.

Nejlepší pro: doplnění bílkovin, výživa před nebo po tréninku, pro použití do smoothies nebo domácích koktejlů nebo pro výrobu vlastních gainerů. Skvělé také v bílkovinné ovesné kaši.

proteinový koktejl

Syrovátkový proteinový izolát

Syrovátkový proteinový izolát byl filtrován dále než syrovátkový koncentrát a bylo z něj odstraněno více tuků a laktózy (sacharidů). Má proto vyšší procento bílkovin a vstřebává se rychleji než syrovátkový koncentrát. Protože má nízký obsah laktózy, může být prospěšný pro lidi, kteří mají problémy s mléčnými výrobky.

Typické nutriční hodnoty proteinového izolátu na 30g porci – 112 kcal, 29,3 g bílkovin, 0,09 g tuku, 0 g sacharidů.

Výhody: extrémně nízký obsah sacharidů a tuků, vysoký obsah bílkovin, nízký obsah laktózy (takže může být dobrý pro ty, kteří netolerují mléčné výrobky), rychle se vstřebává.

Nejlepší pro: vaši potréninkovou výživu, kdy možná budete chtít zdroj bílkovin, který se snadno tráví bez výrazného obsahu tuku, který zpomaluje vstřebávání. Mějte na paměti, že syrovátkové izoláty vyvolávají více inzulínové reakce než proteinové prášky ze syrovátkového koncentrátu.

Záleží na kvalitě

Syrovátkový protein je považován za „kompletní protein“, který obsahuje všech devět esenciálních aminokyselin (jsou to ty, které naše tělo potřebuje získat ze zdroje potravy nebo doplňků). Ale i tak je důležité získat ty nejkvalitnější bílkoviny, jaké můžete. Naštěstí kvalitní syrovátkové koncentráty a syrovátkové izoláty mohou být v dnešní době velmi nákladově efektivní. I když je váš rozpočet napjatý, nemusíte si pořizovat proteinové prášky, které se příšerně míchají, chutnají špatně a obsahují nejmenovaná plniva. Hledejte syrovátkový protein s vysokým procentem bílkovin na porci který má 80 % nebo 90 % bílkovin), s minimálními přísadami navíc (informace na etiketě by měly být jasné) a bez zbytečných plniv.

Nejlepší syrovátka pro vás je

Doufejme, že jste nyní o pár kroků blíže k tomu, abyste věděli, zda je pro vás syrovátkový proteinový koncentrát nebo syrovátkový proteinový izolát vhodný. Syrovátkový koncentrát je náš nejoblíbenější syrovátkový produkt a měl by být považován za skvělý všestranný produkt, který poskytuje obrovské procento bílkovin na porci za fantastickou cenu. Pokud však trpíte intolerancí na laktózu nebo hledáte alternativu bez mléčných výrobků, vyzkoušejte širokou škálu veganských proteinů.

 

Pokud si nejste s něčím jistí a trpíte nějakými zdravotními potížemi, vždy se raději poraďte se svým lékařem.

V tomto článku se dozvíte, co je nejlepší po tréninku.