Co jsou termogenní spalovače a jak fungují?

termogenní spalovač

Co je to termogenní spalovač?

Jak již název napovídá, termín termogenní obecně souvisí se schopností zvýšit produkci tepla. Jednou ze základních částí našeho metabolismu je jeho schopnost generovat teplo, udržovat nás teplokrevné savce naživu, a kdykoli vyrábíme energii normálními metabolickými procesy, vzniká teplo.

To je důvod, proč když zvýšíme aktivitu, například cvičením, v reakci na to, se zahřejeme. Zvýšená výroba energie se projevuje zvýšením výroby tepla, chceme být v teple, ale ne příliš, abychom udrželi naše buňky ‚naživu‘. Řídícím principem termogenních spalovačů tuků je tedy zvýšení rychlosti našeho metabolismu, což vede k mírnému zvýšení a potřebě odvádět teplo, což pociťujeme jako zvýšení tělesné teploty.

Kvalitní a pohodlné dámské fitness legíny jsou naším cílem, již řadu let, proto pro Vás připravujeme další kolekci, která bude brzy na našich stránkách.

Jak fungují termogenní spalovače tuků?

Klasický spalovač tuků založený na důkazech je ve skutečnosti náš starý stimulant zvaný kofein. Některé stimulanty, jako je kofein, zvyšují metabolismus spuštěním uvolňování nebo hormonů, jako je adrenalin. To zase zvyšuje metabolický výdej a v případě kofeinu je tento účinek obzvláště silný u těch, kteří jsou „citlivý na kofein“. To znamená, že kofein může přispívat ke ztrátě tuku, ale jak se tolerance časem vytváří, tyto účinky se tlumí, i když je účinný, je nejlepší kofein cyklovat, pokud se používá jako spalovač tuků. Vysoké dávky kofeinu blížící se 400 mg prokázaly zvýšení metabolismu o přibližně 30 kcal za hodinu, ale vždy je rozumné začít s nižší dávkou a posoudit toleranci, pokud jste kofein nikdy předtím nekonzumovali.

Nejoblíbenější termogenní látky, které jsou považovány za čistě „termogenní“ kvůli jejich potenciálu rychle zvyšovat tělesné teplo, jsou „kapsaicinoidy“. Možná jste se již dříve náhodou setkali s termogenikou, protože právě kapsaicin dává chilli pálivost. Pro každého, kdo měl pálivé kari a trpěl souvisejícím pocením, proto asi nepřekvapí, že je také členem této ‚termogenní rodiny‘, proto jsou oblíbenými přísadami v termogenních spalovačích tuků. Existuje šest běžných členů této rodiny kapsaicinoidu, z nichž kapsaicin a nonivamid jsou považovány za nejúčinnější formy. Hlavním místem působení je aktivace toho, co se nazývá „kanál TRPV 1“. TRPV je zkratka pro Transient Receptor Potential Kation Channel.

Receptor TRPV kanálu 1 je citlivý na teplo a aktivace kapsaicinoidy znecitlivuje tento receptor tím, že snižuje jeho práh aktivace, což znamená, že je aktivován při nižších teplotách, než je obvyklé. Proto i v místnosti s mírnou teplotou to buňky našeho těla vnímají jako mnohem chladnější a jako odpověď vytvářejí teplo. Jakmile je TRPV1 aktivován, vytvoří se kaskáda „metabolických událostí“ a to zahrnuje (jako kofein), uvolňování adrenalinu, které přispívá ke zvýšení rychlosti metabolismu. Kapsaicin také zvyšuje rychlost oxidace tuků, využití tuků jako paliva, a to v kombinaci se zvýšením rychlosti metabolismu znamená, že má potenciál podporovat úbytek tuků, zvláště pokud je konzumován před cvičením, což bylo prokázáno v dávce kolem 150 mg.

Je termogenika bezpečná?

Na rozdíl od kofeinu, o kterém je známo, že má potenciál výrazně zvýšit srdeční frekvenci a potenciálně zvýšit stres a úzkost ve vysokých dávkách, kapsaicin nevykazuje žádné negativní vedlejší účinky. V dávce 150 mg zvyšuje metabolismus a oxidaci tuků pouze na krátkou dobu, jen několik hodin, takže tuto složku či extrakt lze v případě potřeby používat i vícekrát denně. Pokud však používáte termogenní spalovač tuků, je vždy dobré zkontrolovat všechny přísady, protože často kombinují přísady, včetně kofeinu. Přestože lze kofein ve vysokých dávkách zcela bezpečně tolerovat, je vždy moudré udělat si představu o tom, kolik za den zkonzumujete. To zdůrazňuje, že „čistá termogenika“, bez kofeinu nebo jiných stimulantů, může být typicky používána častěji a jako další bonus se nezdá, že bychom si vybudovali toleranci k termogenním složkám, takže je můžeme používat po celou.

Fungují termogenní spalovače?

Funguje jak kofein, tak kapsaicin. Nebudou však fungovat, aniž byste byly v kalorickém deficitu, takže příjem potravy bude muset být kontrolován, abyste získali další výhody, které nabízejí. Další věcí u jakéhokoli termogenního spalovače tuků je, že zvyšují energetický výdej pouze v mírném množství, takže ačkoli mohou přispět k rychlejšímu hubnutí, lidé, kteří očekávají obrovské rozdíly v hubnutí pouhým přidáním spalovače tuků, mohou být zklamáni. Jednou z přidaných výhod mnoha spalovačů tuků, včetně termogenních látek a kofeinu, je to, že pomáhají regulovat chuť k jídlu a kontrolovat příjem potravy. Takže i bez účinků na podporu metabolismu mohou být spalovače tuků stále velmi užitečnou zbraní na podporu hubnutí.

zelený čaj a hubnutí

Které potraviny jsou termogenní?

Kromě pálivých jídel, která obsahují chilli a následně kapsaicin, existují další potraviny, které urychlují naši termogenezi. Obecně řečeno, bílkoviny mají vysoký „termický efekt“, což znamená, že ke strávení a vstřebání je potřeba velký kus energie. Potraviny bohaté na bílkoviny také bývají velmi syté a tímto způsobem regulují příjem potravy a mají zjevnější výhodu v tom, že pomáhají zajistit, že ztrácíme tělesný tuk a chrání svalovou tkáň. Káva a čaje, které obsahují kofein, mohou trochu nastartovat metabolismus a pomoci nám udržet pozornost a zabránit únavě. Zejména zelený čaj obsahuje „katechiny“, které mohou pomoci se ztrátou tuku, ale opět se zdá, že to závisí na tom, zda je člověk citlivý na kofein.

Závěr

Termogeneze je proces, který se v těle neustále vyskytuje za účelem vytváření tepla a dochází k němu v důsledku normální produkce energie. Některé potraviny, zejména potraviny bohaté na bílkoviny, mají vlastnosti, které dokážou urychlit metabolismus, a díky tomu se cítíme tepleji. Většina účinků termogeniky na zvýšení metabolismu je mírná a závisí na stimulaci hormonů, které přechodně zvyšují náš energetický výdej, takže i když mohou podporovat hubnutí, je stále třeba kombinovat s dietou a cvičením, aby se maximalizovaly výsledky. Další výhodou termogeniky a většiny dobře navržených spalovačů tuků je schopnost regulovat chuť k jídlu, což usnadňuje dodržování diety a zároveň pomáhá udržovat rychlost metabolismu během diety.

V tomto článku se dozvíte, jaké jsou přírodní spalovače tuků.