Kolik máme denně pít vody?

kolik vody denně vypít

 

Hydratace je klíčem k dobrému zdraví i dobrému výkonu. Voda je největší složkou našich těl, tvoří 50-60% (což se liší podle faktorů, jako je věk, pohlaví a složení těla). Stejně jako neustále spalujeme kalorie a potřebujeme konzumovat jídlo k doplnění energie. Vždy ztrácíme vodu, močí, potem a dokonce i jen dýcháním. Když cvičíme, zvyšujeme všechny tyto mechanismy ztráty vody a vyšší teploty mohou také hrát roli.

Tento článek vysvětlí, proč je voda tak důležitá, kolik vody byste měli vypít za den a jaké další faktory byste měli zvážit.

Kolik vody denně potřebuji?

Denní příjem vody závisí na mnoha faktorech, takže jsou k dispozici obecné doporučené hodnoty.

Doporučuje se 11,5 šálků vody denně (2,72 l) a pro ženy, 15,5 šálků pro muže (3,66 l). Dále se doporučuje 6–8 sklenic nízkokalorických nápojů denně (sklenice je obvykle 220 ml). Doporučení zahrnuje vodu, která se nachází v potravinách (jako je ovoce a zelenina) může tvořit asi 20% našeho denního příjmu tekutin.

Jaké jsou důsledky dehydratace?

Voda je nezbytná pro většinu procesů našeho těla, včetně metabolismu. Pokud jste dehydrovaní, může to mít vliv na funkci vašeho mozku, vaše energetické hladiny, zdraví vaší pokožky a vzhled.

Vážná nebo chronická dehydratace může ovlivnit vaše srdce, ledviny a můžete se cítit slabá a naštvaná. Vědci již dlouho předpokládali, že dehydratace může ovlivnit sportovní výkon, ale výsledky jsou různé, všichni odborníci se shodují, že dostatečný příjem vody je zásadní pro dobré zdraví.

hydratace maraton

Můžete pít příliš mnoho vody?

Zatímco mnozí se mohou snažit získat dostatek vody, ve skutečnosti je možné pít příliš mnoho vody. Stejně jako potřebujeme vyměnit vodu, když se potíme, musíme také nahradit elektrolyty ztracené potem. Pokud vodu vyměňujeme pouze ve velkém množství, může to způsobit nerovnováhu elektrolytů, která může také vyžadovat lékařskou pomoc. Z tohoto důvodu musí sportovci, kteří běhají maratony a účastní se jiných vytrvalostních cvičení, naplánovat doplnění elektrolytů a tekutin.

Příznaky hydratace

Jedním z rychlých způsobů, jak posoudit stav hydratace, je barva moči. Chcete, aby vaše barva moči byla světle žlutá, což naznačuje dobrou hydrataci. Tmavě žlutá nebo jantarově zbarvená moč naznačuje, že můžete být dehydratovaní. Můžete také pociťovat slabost, závratě nebo nedostatek energie. Pokud cítíte fyzickou žízeň, můžete být již dehydrovaní. Žízeň je často zmatena hladem. Až budete příště mít chuť na svačinu, začněte sklenicí vody a uvidíte, jestli se budete cítit lépe. Mnoho pocení, cvičení více než 60 minut, ztráta tekutin z podrážděného žaludku nebo horečka mohou zvýšit potřebu tekutin. Další životní fáze, jako je těhotenství, kojení a stárnutí, mohou také ovlivnit vaše potřeby tekutin.

 

Závěr

I když všichni víme, že voda je prospěšná, může být těžké, jí získat dostatek. Sledujte několik dní svůj příjem tekutin a hledejte příležitosti, jak splnit cíle v oblasti tekutin. Zkuste pro většinu tekutin vybrat vodu nebo odtučněné mléko s nízkým obsahem kalorií. Nápoje s kofeinem a alkoholu mohou ve skutečnosti dehydratovat, takže se co nejvíce zaměřte na čistou vodu, ovoce a zeleninu s vysokým obsahem vody, toto udržujte jako součást svého jídelníčku. Nezapomeňte, že dostatečný pitný režim vám pomůže v nabírání svalů nebo v hubnutí.

 

Doporučujeme Vám naše značkové fitness legíny Exalted Performance v černé barvě.