Náš provoz zůstává nepřerušen. Doporučujeme platby kartou nebo převodem, abyste se vyhnuli kontaktu s kurýrem nebo obsluhou.

6 výhod, které má kurkuma na naše zdraví

kurkuma účinky

Kurkuma je oblíbené koření, které se často používá v kari a jiných slaných pokrmech. Používá se v mnoha asijských kulturách a je známá jako „koření života“ nebo „zlaté koření“ a stala se celosvětově populární. Kurkuma nám prospívá mnoha způsoby a první výzkum tohoto zlatého zázraku je slibný, takže se tento článek ponoří do všeho, co o kurkumě víme. Kromě toho, že kurkuma dává nažloutlou barvu, má kurkuma také silné rostlinné sloučeniny zvané kurkuminoidy. Kurkumin je aktivní složka kurkumy, která je populární ve výzkumu pro své potenciální léčebné využití. Kurkumin však tvoří pouze asi 3% hmotnosti kurkumy, takže budete pravděpodobně potřebovat doplněk, abyste mohli těžit z jeho zdravotních výhod.

Jaké jsou výhody kurkumy na zdraví?

Kurkuma je přírodní protizánětlivý a antioxidační prostředek, který vede k veškerému výzkumu týkajícímu se jeho potenciálních přínosů pro zdraví. I když mnoho z těchto oblastí výzkumu stále probíhá, je jasné, že šance na toxicitu (nebo negativní účinky) přidání kurkumy jsou velmi nízké.

  1. Kurkuma může pomoci při bolestech artritidy

Výzkum ukázal zlepšení bolesti kolen z důvodu osteoartrózy po pravidelném doplňování kurkuminoidů. Jedna studie dokonce srovnávala doplňky kurkuminoidů s typickými NSAID (nesteroidní protizánětlivé léky) a zjistila, že mohou být stejně účinné při léčbě ztuhlosti a bolesti při chůzi . To je pro kurkumu slibné, protože dlouhodobé užívání NSAID může mít negativní vedlejší účinky.

  1. Kurkuma může zlepšit hladinu cukru v krvi

Zatímco studie kurkumy zlepšující zdravotní výsledky u pacientů s cukrovkou a obezitou nebyly přesvědčivé, jedna studie prokázala zlepšenou kontrolu hladiny glukózy v krvi u prediabetických subjektů, což by mohlo hrát roli v prevenci.

Toto je oblíbená oblast výzkumu a přestože nebylo mnoho klinických důkazů, kurkuma ve stravě má ​​potenciál zlepšit zdravotní problémy spojené s obsahem cukru v krvi.

  1. Kurkuma může bojovat proti zánětu

I když mnoho chronických onemocnění souvisí se zánětem, konkrétní účinek kurkumy nebyl prokázán. V některých kulturách se používá již mnoho let jako léčivá bylina. Díky bioaktivním fytochemikáliím (rostlinným sloučeninám) v kurkumě je však snadné je zahrnout, aby se zabránilo poškození, které může vaše tělo způsobit záněty.

  1. Kurkuma je osvědčený antioxidant

Chemicky bylo prokázáno, že kurkuminoidové sloučeniny kurkumy mají antioxidační vlastnosti. Antioxidanty jsou klíčové při prevenci poškození volnými radikály, které hraje roli při stárnutí a způsobuje mnoho nemocí. Kurkuma si také získala trochu reputace u superpotravin, což může znamenat jen dobrou věc.

  1. Kurkuma může podporovat zdraví srdce

Některé studie se zaměřily na hladinu cholesterolu a triglyceridů a jejich reakci na suplementaci kurkuminem. Zatímco výzkum v této oblasti stále probíhá, kardiovaskulární onemocnění je velkým problémem pro mnoho lidí, kteří mohou mít prospěch z přidání kurkumy do své stravy.

  1. Kurkuma může pomoci zlepšit duševní zdraví

Byly provedeny studie zaměřené na suplementaci kurkuminu u pacientů s depresí a poruchami úzkosti. I když některé studie zaznamenaly zlepšení, byly provedeny pouze v krátkém časovém období a je třeba provést další výzkum na podporu tohoto potenciálního přínosu, ale raný výzkum je slibný.

Dávkování kurkumy

Kurkuma je zjevně silné koření s mnoha potenciálními přínosy pro zdraví. I když neexistují žádné obecné pokyny týkající se toho, kolik kurkumy byste měli užívat, abyste mohli těžit z výhod, můžete jako vodítko považovat množství použitá ve výzkumných studiích.

  • U artritidy většina studií používala 500 mg kurkuminu dvakrát denně po dobu nejméně 2 měsíců
  • Pro zlepšení kontroly glukózy a zdraví srdce jedna studie poskytla pacientům 2 gramy denně (4, 500 mg doplňků)
  • Pro potlačení zánětu a antioxidačních vlastností se dávka pohybovala od 180 mg do 1,5 g denně
  • V případě deprese a úzkosti byla ve studiích běžná dávka 500 mg dvakrát denně po dobu několika měsíců

Závěr

Zatímco kurkuma a její kurkuminoidové sloučeniny mají mnoho slibných přínosů pro zdraví, studie jsou omezené a doporučené dávky se liší. Ukázalo se však, že zlaté koření (kurkuma) má mnoho antioxidačních a protizánětlivých účinků, což opět ukazuje, jak silná může být zdravá strava s rostlinnou výživou pro prevenci nemocí a ochranu vašeho zdraví.

 

Legíny do přírody nebo na kolo? Naše sportovní legíny Motion jsou skvělou volbou.