Proč můžou být rychlé diety a hladovění nebezpečné?

 rychlá dieta

 

Pravděpodobně jste viděli titulky jako „Zhubněte 10 kilo za 10 dní!“. Je těžké nechat si ujít tato extrémní tvrzení o stravě, ale měli byste se vždy zarazit. Pravděpodobně jsou to výstřední diety, které nebudou fungovat, nebudou udržitelné a v nejhorším případě by mohly ohrozit vaše zdraví. Tady jsou tedy klíčové informace o dietách s rychlým úbytkem hmotnosti, proč jsou tak škodlivé a jak bezpečně zhubnout.

Co je rychlá dieta?

Jakákoli dieta, která tvrdí, že vám pomůže zhubnout významnou část hmotnosti v krátkém časovém období, může být považována za dietu pro rychlé hubnutí. Výzkumy ukazují, že úbytek hmotnosti 0,5–1 kg za týden je nejen bezpečný pro vaše tělo, ale také se mnohem snáze udrží. Zatímco ztráta 2 kg nebo více za týden je rychlá ztráta hmotnosti, která může být z dlouhodobého hlediska skutečně nebezpečná. Extrémní nízkokalorické diety jsou založeny na metodě hubnutí pomocí kalorického vyvážení, ale na úrovni, která je příliš omezující. Jakýkoli příjem kalorií nižší než 1 200 denně lze považovat za extrémně nízkokalorickou dietu. Trvalé udržování pod touto úrovní kalorií může vést k rychlému úbytku hmotnosti, ale také může ztížit získání základních maker (bílkoviny, sacharidy, tuky) a stopových prvků (vitamíny a minerály). Velmi nízkokalorické diety by měly být prováděny pouze pod lékařským vedením a dohledem, pokud odborníci mohou sledovat váš příjem a jak vaše tělo reaguje.

Hladovějící diety jsou extrémní formou omezení kalorií, obvykle se doporučuje konzumovat vodu pouze s některými dalšími běžnými kuchyňskými přísadami. Neexistuje žádný kouzelný lektvar na hubnutí,  bez ohledu na to, jaký typ octa, citrusů nebo koření přidáte do vody. Bez přiměřeného příjmu kalorií nebudete mít energii dělat cokoli, co by vám ve skutečnosti mohlo pomoci zhubnout.

Cleanses jsou dalším typem stravy, která slibuje rychlou ztrátu hmotnosti konzumací pouze určitých nápojů, obvykle džusů, smoothies nebo čajů. Ty mohou vést k rychlé ztrátě hmotnosti vody, ale obvykle nejsou nutričně adekvátní k dlouhodobému podpoře vašeho zdraví.

Zatímco šťávy zabalené v živinách tvrdí, že „očistí a resetují vaše tělo“, můžeme každý den absorbovat pouze určité množství vitamínů a minerálů, většina z nich se rychle propláchne vaším systémem. Nejlepší způsob, jak očistit své tělo, je důsledně jíst pestrou a zdravou stravu. Vaše ledviny a játra provádějí veškerou očistu, kterou vaše tělo potřebuje.

Je rychlé hubnutí bezpečné?

Zatímco dodržování jednoho z výše uvedených vzorů stravy vám nemusí v prvních dnech způsobit újmu, může dlouhodobě představovat vážná rizika. Bez přiměřené výživy nebudete moci cvičit a dokonce se nebudete moci soustředit nebo dokončit své každodenní činnosti. Ukázalo se, že rychlý úbytek hmotnosti způsobuje několik zdravotních komplikací vyžadujících léčbu, jako jsou žlučové kameny. Extrémní úbytek hmotnosti může způsobit dehydrataci, nerovnováhu elektrolytů a problémy s kontrolou hladiny cukru v krvi. Navíc se pravděpodobně budete cítit slabí, podráždění a můžete ztratit svalovou hmotu.

Jak bezpečně zhubnout

Skutečným „trikem“ při hubnutí je zdravý životní styl, který kombinuje menší stravování a více cvičení k dosažení negativní kalorické rovnováhy. Vraťme se tedy k základům. Kalorie jsou měřítkem energie a sacharidy, tuky a bílkoviny jsou makronutrienty, které přispívají kaloriemi jako palivo pro naše tělo. Vitamíny a minerály jsou příklady mikroživin, které jsou také důležité pro zdraví. Cvičení je často klíčem, který nám pomůže spálit více, než kolik spotřebováváme. Protože všechny makroživiny hrají důležitou roli při udržování fungování našich těl, dávejte si pozor na diety, které vylučují celé skupiny potravin nebo jsou velmi omezující.

Kultura stravování vám může říci, že ovoce má příliš vysoký obsah cukru nebo že některá zelenina obsahuje příliš mnoho sacharidů, ale sacharidy a cukry nejsou ze své podstaty „špatné“. Jistě, můžete dostat příliš mnoho cukru, pokud jíte tři banány denně, ale cukr obvykle způsobí problémy jen tehdy, když je rafinovaný v takových věcech, jako jsou dezerty, čokolády a sladkosti, a obvykle pouze v případě, že ho jíte nadměrně. Zdravý deficit kalorií, který nám pomáhá hubnout postupně a udržitelně, je klíčem k hubnutí.

spalování tuků

Jak vypočítat svůj kalorický deficit

Ztráta přibližně 1kg týdně vyžaduje deficit přibližně 500 kalorií denně. Ten 500-kalorický deficit může být kombinací méně jíst a více se hýbat. Pokud jste již v tělocvičně extrémně aktivní, možná se budete muset více zaměřit na příjem kalorií. Pokud je váš příjem kalorií již na rozumné úrovni, možná budete muset tvrdě pracovat v tělocvičně, abyste viděli úbytek hmotnosti. Většina lidí potřebuje kombinaci obou přístupů. Ztráta 1–2 kil týdně se ukázala jako bezpečná míra úbytku hmotnosti, kterou si lidé obvykle dokáží udržet. Počítání kalorií a cvičení vyžaduje hodně práce, ale nejuspokojivější je, když dosáhnete svých cílů.

 

Závěr

I když jsou žádosti o rychlý úbytek hmotnosti lákavé, obvykle jsou příliš dobré na to, aby to byla pravda. Extrémní strava může být nebezpečná a může ohrozit správné stravovací návyky. Naučit se vyvážit rovnováhu mezi příjmem energie a cvičením jsou nejdůležitější dovednosti pro úspěšné hubnutí a celkové zdraví.

Pokud tedy chcete zhubnout, udržujte kalorický deficit, naplánujte si další procházku a naučte se některé nové zdravé recepty.

Vyzkoušejte naše damske fitness obleceni a uvidíte, že jiné už chtít nebudete.