Sirtfood dieta: Pravda nebo fikce?

sirtfood dieta účinky

 

Kultura stravy je něco, co je vždy horkým tématem. Zdá se, že se pravidelně objevují nové trendové (někdy riskantní) diety a dieta Sirtfood je jednou z nejnovějších, která způsobuje řadu diskuzí. Dieta Sirtfood byla vyvinuta v roce 2015 dvěma odborníky na výživu. Tvrdí, že dieta „ovlivňuje schopnost těla spalovat tuky a posiluje metabolický systém“. Dieta se spoléhá na konzumaci konkrétních potravin (nazývaných sirtfoods), které v těle stimulují produkci bílkovin zvaných sirtuiny (sirty). Sirt je zkratka pro Silent Information Regulator Protein.

Navrhovaná věda za dietou je založena na síle, kterou mají tyto sirtfoods na bílkovinách. Existuje sedm proteinů Sirt (S1-7) a každý má specifické metabolické funkce.S1 je spojen s odbouráváním tuků a hubnutím. Zakladatelé diety naznačují, že v těle aktivuje dráhy „hubeného genu“. Tyto cesty „hubeného genu“ jsou stejné, běžněji se aktivují nalačno a cvičením. Pomáhají tělu spalovat tuky, zvyšovat svalovou hmotu a zlepšovat zdraví. Autoři The Sirtfood Diet věří, že konzumace sirtfoods nejen aktivuje sirt geny, ale také pomáhá stabilizovat krevní cukry a bojovat proti zánětům. Bylo zjištěno, že sirtuiny mají důležitou roli v boji proti stárnutí.

Co je však důkazem těchto tvrzení? Pojďme se ponořit trochu hlouběji do diety Sirtfood.

Co je to dieta Sirtfood?

Tento dietní trend je založen na konzumaci potravin, které mohou interagovat s rodinou proteinů známých jako sirtuinové proteiny (SIRT1-SIRT7). Bylo prokázáno, že tyto skupiny sedmi proteinů v těle regulují několik tělesných funkcí, včetně metabolismu, zánětů a zvyšování délky života (aka zpomalení stárnutí).

Dieta má dvě fáze, které trvají celkem 3 týdny. Poté můžete pokračovat v konzumaci potravin s vysokým obsahem Sirtfood. Během prvních tří dnů je příjem kalorií omezen na 1 000 kalorií denně a skládá se ze zelených šťáv a normálních jídel bohatých na „Sirtfoods“. Čtvrtý až sedmý den se příjem kalorií zvýší na 1 500 kalorií a skládá se ze dvou šťáv a dvou jídel.

Diétní plán Sirtfood se zaměřuje na zvýšení příjmu „zdravých“ Sirtfoodů.

 

Ty zahrnují:

  •     Červené víno
  •     Kapustu
  •     Jahody
  •     Cibuli
  •     Sóju
  •     Petržel
  •     Extra panenský olivový olej
  •     Hořká čokoláda (85% kakaa)
  •     Zelený čaj Matcha
  •     Pohanka
  •     Kurkuma
  •     Vlašské ořechy
  •     Rukola (raketa)
  •     Chilli
  •     Červená čekanka
  •     Borůvky
  •     Kapary
  •     Káva

 

  1. týden:
  •     Omezte příjem na 1000 kalorií denně
  •     Pijte tři zelené šťávy sirtfood denně
  •     Jezte jedno jídlo bohaté na sirtfood denně.

 

  1. týden:
  •     Zvyšte svůj příjem na 1 500 kalorií denně
  •     Pijte dvě zelené šťávy sirtfood denně
  •     Jezte dvě jídla bohatá na sirtfood denně.

 

Doporučuje se mít asi 10 porcí sirtfoodů denně na hubnutí a pět na údržbu. 

Velkou část stravy tvoří zelená šťáva obsahující 75 g kapusty, 30 g rukoly, polovinu zeleného jablka, 1 cm zázvoru, 2 tyčinky celeru, polovinu citronu, 5 g petrželky a ½ čajové lžičky matcha, vše je třeba připravit pomocí odšťavňovače. Diétní plán Sirtfood zjevně funguje dvěma způsoby. První je, že Sirtfoods stimuluje sirtuinové geny, které údajně ovlivňují schopnost těla spalovat tuky a posilovat metabolický systém.

Existují důkazy prokazující výhody bioaktivních sloučenin v rostlinných potravinách, včetně těch, které jsou doporučovány v dietě. Tyto bioaktivní sloučeniny lze nalézt v červených hroznech (resveratrol) a v zeleném čaji (epigallocatechin gallate). Druhým způsobem, jak vám dieta Sirtfood pomáhá při hubnutí, je omezení kalorií po dobu 3 týdnů, často pod bazální metabolickou rychlostí (BMR) většiny populací.

 

čaj matcha příprava

Co říkáme na účinky diety Sirrtfood?

Dieta má vysoký obsah potravin, které mají mnoho výhod, jako je zelený čaj, kurkuma, spousta zeleniny, jako je kapusta, cibule, petržel, ovoce jako borůvky a mnoho protizánětlivých potravin, jako jsou vlašské ořechy a olivový olej. Z hlediska nutriční hustoty poskytují potraviny obsahující vysoké hladiny sirtuinů také dobré hladiny živin, které jsou celkově spojeny se zlepšením zdraví, avšak dlouhodobé udržování této konkrétní diety může být velmi obtížné. Z vědeckého hlediska víme velmi málo o důkazech, které stojí za dietou. Testy, které byly provedeny, jsou převážně na myších a bylo by nepřesné předpokládat, že laboratorní výzkum prováděný na myších, kvasinkách a lidských kmenových buňkách má jakýkoli vliv na výsledky lidského zdraví v reálném světě.

Dosažení kalorického deficitu bude pro většinu fungovat, pokud jde o hubnutí. Pokud jíte pouze 1 000 kalorií denně, je to hluboko pod bazálním metabolickým tempem většiny lidí. Pokles kalorií, z nichž mnohé jsou sacharidy, bude mít za následek rychlou ztrátu glykogenu (uložená forma sacharidů) z kosterních svalů a jater. Na každý gram glykogenu připadá přibližně 2,7 gramů vody. Takže pro veškerý ztracený glykogen také ztrácíme vodu, není divu, že se měřítko snižuje.

Další pochybnosti jsou nad touto dietou, když vezmeme v úvahu některá konkrétní tvrzení. Ztráty 4kg za týden jsou nerealistické a je velmi nepravděpodobné, že by odrážely změny tělesného tuku.

 

Verdikt

Dokud nebudou existovat další důkazy na podporu tvrzení diety, tak je to pro nás zatím sci -fi. Existuje nějaký laboratorní výzkum, který ukazuje, že sirtuiny mohou mít účinek proti stárnutí, ale studie byly provedeny na myších, lidských kmenových buňkách a potkanech, to nejsou lidé ze skutečného světa. Pokud omezíte kalorie, ať už tyto kalorie pocházejí ze Sirtfoods nebo ne, zhubnete. Volba zelených a bobulových plodů na rozdíl od dortů samozřejmě přispívá k našemu celkovému zdraví a pohodě.  Celkově nebyl proveden dostatek výzkumu k určení, zda dieta Sirtfood opravdu ještě funguje.

Omezení vašich kalorií na to, co by bylo považováno za nižší než bazální rychlost metabolismu většiny lidí, může ve skutečnosti přinést více škody, než užitku a nakonec snížit vaše vlastní BMR. Dokud nebudeme moci učinit závěr založený na důkazech o tom, zda je tato dieta lepší než běžná omezující dieta kalorií, bude třeba provést více studií na lidech.

Vždy je důležité si uvědomit, že nejlepší dieta na hubnutí je taková, která splňuje vaše požadavky na živiny, podporuje zdraví a pohodu, a že se jí můžete držet dlouhodobě, a tímto směrem dieta Sirtfood se nejde.

 

Pohodlné a elastické legíny na cvičení jsou jedině naše oblíbené legíny Infionity.