Může být intuitivní půst škodlivý?

intuitivní půst

 

To, co děláte, nemusí být nutně tak složité, pokud jde o správu vaší hmotnosti, zdraví nebo výkonu. Je to „proč“ to děláte a „odkud“ to pochází, což je nakonec to důležitější. A přesto další výstřelová dieta zavedla příliš komplikovaný a potenciálně nebezpečný přístup ke stravovacím návykům. Říká se tomu intuitivní půst. Tento nový přístup je v podstatě kombinací dvou předchozích přístupů k dietě. Je to však znepokojující přebalení neuspořádaného stravovacího chování maskovaného v plášti terminologie wellness kultury.

Základ intuitivního půstu pochází z předchozích přístupů, jmenovitě; intuitivní stravování a přerušovaný půst.

 

Intuitivní stravování

Intuitivní stravování je přístup k dietě, který není zaměřen na hubnutí, ale je založen na rehabilitaci vašeho vztahu k jídlu a tím, že aktivně posloucháte narážky vlastního těla kolem hladu a vylučujete restriktivní praktiky. Nemluvě o tom, že začnete jíst všechno, co je vázáno a vše se točí kolem respektování vašeho zdraví, vašeho hladu a celkového pocitu pohody. Intuitivní stravování bylo účinným přístupem ve výzkumu hubnutí a ukázalo se, že významně přispívá k rehabilitaci a ochraně vztahu k jídlu.

Přerušovaný půst

Je to forma časově omezeného stravování. Každý, kdo sleduje tento druh přístupu, se obvykle omezí na stravování v konkrétních časových intervalech během dne, nicméně někteří dietáři mohou také přijmout denní vícedenní půst. Samotný půst se původně nezrodil z nutnosti zhubnout. Krátký pohled na historii půstu ukazuje, že většina jeho původu spočívá v náboženských a kulturních tématech. Jako přístup k jídlu je však moderní a je přičítán jako nástroj pro zlepšení hubnutí, a dokonce s účinkem proti stárnutí, či dalších výhod na zdraví.

Co je tedy intuitivní půst?

Jako někdo, kdo každý den pracuje s lidmi se skutečnými problémy týkajícími se jídla, je to téma, se kterým je třeba zacházet opatrně. Intuitivní půst je v podstatě půst, když cítíte, že je to nutné, ale má to opravdu smysl? Omezení časů, které můžete jíst, vás vystavuje nebezpečí vzniku neuspořádaných stravovacích návyků, když je intuitivní stravování v zásadě o osvobození se od vnímaných pravidel stravování.

Zde je několik z toho, co můžete od této diety očekávat:

Hodně půstu

Dieta začíná 12hodinovým půstem, které má „regenerovat“ tělo. Poté v 2. týdnu následuje ještě delší období hladovění až 18 hodin, které má pomoci vašemu metabolismu. Zdá se, že hlavním cílem v této fázi je pomoci jednotlivci dosáhnout ketózy, což by pravděpodobně vyžadovalo, aby také dodržovaly jiné velmi restriktivní postupy (jako je nízkosacharidová strava).

Jíst jednou denně

Ve třetím týdnu vás dieta žádá, abyste omezili stravování pouze na jedno jídlo denně. Zdá se, že tato fáze má podporovat buněčnou opravu, aktivovat vaše kmenové buňky a osvěžit další cesty dlouhověkosti. K tomu však stejně dochází v případě zdravého a vyváženého životního stylu. Stojí za zmínku, že tento omezující postup může přispět k rozvoji dlouhodobých poruch příjmu potravy. Může také zvýšit riziko nedostatku živin, pocitů nafouknutí a nepohodlí, narušení trávicích procesů a dokonce přispět ke ztrátě svalové hmoty. Jedna studie dokonce zjistila, že konzumace jednoho jídla denně vede ke zhoršení biologických markerů metabolického zdraví, což ukazuje zhoršenou kontrolu hladiny glukózy v krvi a horší profil cholesterolu. Pokud jde o buněčnou obnovu, není mnoho v cestě lidského výzkumu, na kterém by bylo možné založit autorova tvrzení. Studie na myších však zjistila, že konzumace jednoho jídla denně ve skutečnosti zvýšila oxidační poškození (což je přesně to, co se zde snažíte snížit) v tukové tkáni a játrech myší. Vědci také zaznamenali zvýšení tělesné hmotnosti, inzulínu a cirkulujících triglyceridů (tuků) v krvi, což není přesně indikátor zlepšeného zdraví.

Kdo je jeho tvůrcem?

Autor se jmenuje Dr. Will Cole. Za prvé, je to lékař, ale ne úplně v ničem, co se týká výživy. Je doktorem chiropraxe a přírodní medicíny, praktickým lékařem. Funkční medicína je široce považována za černou ovci zdravotnické praxe a často se může velmi spoléhat na to, že předpokládá, co je s vámi, než aby ve skutečnosti objevila, o co jde. Upřímně řečeno, funkční medicína může být nebezpečná. To není všechno zatraceně, protože některé postupy funkční medicíny mohou být přínosem, ale v tomto případě je třeba říci, že výzkum přesně nepodporuje metody této stravy.

Sportovní sety, které máme v nabídce obsahují dámské legíny a sportovní top či podprsenku.

Závěr

Dobrá strava je něco, co neomezuje skupiny jídel ani dobu stravování, přináší postupné a udržitelné výsledky a je snadné ji sledovat. Intuitivní půst se může zdát jako nová vzrušující strava, ale výzkum naznačuje, že nemusí nabízet všechny zdravotní výhody, které původně uváděl. Pokud plánujete přijmout jakoukoli novou dietu, měli byste vždy zvážit konzultaci s odborníkem a do ničeho se nepouštět samy.