5 způsobů, jak pracovat na svém duševním zdraví

 jak posílit duševní zdraví

Jak posílit duševní zdraví

V Čechách má každý čtvrtý člověk každý rok nějaký problém s duševním zdravím. Jeden ze šesti lidí uvádí, že v kterémkoli týdnu zažívá běžný problém duševního zdraví (jako je úzkost nebo deprese). Cílem je povzbudit lidi, aby mluvili o svém duševním zdraví a zaměřili se na něj. Vaše zdraví a pohoda je naší prioritou. S ohledem na to uvádíme pět tipů, o kterých doufáme, že vám budou užitečné.

Spojte se s ostatními

Nadace pro duševní zdraví zdůraznila osamělost jako letošní téma. Osamělost postihuje každý rok miliony lidí a je významnou příčinou špatného duševního zdraví. Vzhledem k tomu, že problém osamělosti se s nedávnou pandemií zhoršil, zdá se, že se svět znovu propojuje jako vhodné téma. Náš první tip je o vědomém úsilí o spojení s ostatními. Je snadné nechat „život“ stát v cestě. Ale spojení pomáhají zlepšit váš pocit sounáležitosti a vlastní hodnoty. Když sdílíte pozitivní zkušenosti a poskytujete emocionální podporu, umožníte ostatním, aby vás také podpořili.

My už víme, že máte rádi jednoduché střihy a sportovní legíny, které mají základní barvy. Proto máme pro vás řadu krásných kousků v naší nabídce.

Zkuste si udělat čas na své nejbližší. Upřednostněte čas na chatování. Tyto 10minutové rozhovory mohou být silné. Tváří v tvář je obvykle nejúčinnější a něco, po čem jsme během pandemie toužili, ale ne vždy je to možné. Zvednout telefon. Všichni jsme teď zvyklí na videohovory. Dělejte to, co je pro vás v danou chvíli pohodlné a možné. Ať už jde o rodinu, přátele nebo kolegy, nebo o navazování nových přátel, stanovte si určité cíle, abyste mohli navázat kontakt. Tato osoba bude ráda. A pravděpodobně se poté oba budete cítit povzneseni.

Naučte se nové dovednosti a koníčky

Když se necítíte ve špičkové formě, vaše přirozené instinkty vám říkají, abyste se schovali. Časový limit je často nutný na určitou dobu. Ale nakonec to nejlepší, co můžete udělat, je nasměrovat svou energii pozitivními způsoby. Učení se novým dovednostem a zaujetí se novými koníčky může pomoci snížit stres, poskytnout pocit smysluplnosti a zlepšit vaše spojení s ostatními (jak uvidíte, mnohé z těchto výhod se prolínají). Výzkum ukázal, že účast na volnočasových aktivitách může zvýšit životní spokojenost, angažovanost a sociální podporu a zároveň snížit depresi, krevní tlak a kortizol (stresový hormon). Přestože jsou sólové koníčky prospěšné, nejúčinnější jsou v tomto ohledu aktivity, které vytvářejí pocit společenství a sounáležitosti. Spojte učení se novým koníčkům s novými kontakty. Například fitness svět má skutečný smysl pro komunitu, ať už jde o místní posilovny, týmové sporty nebo celé subkultury v kulturistice, crossfitu nebo strongmanech. Společný efekt je silný a zúčastnění vás budou chtít přivítat s otevřenou náručí.

Upřednostňujte spánek

V našem blogu, který zkoumá výhody lepšího nočního spánku, mluvíme o tom, že klidná noc je zásadním aspektem udržení fyzického a duševního zdraví. Ať už jde o podporu růstu svalů nebo posílení imunitního systému, fyzické výhody jsou rozsáhlé. Ale přínosy pro duševní pohodu by se neměly podceňovat. Významný kus výzkumu, který zahrnoval více než 270 000 účastníků, zjistil, že ti, kteří v průměru spali šest hodin nebo méně za noc, měli dvaapůlkrát vyšší pravděpodobnost, že budou mít časté duševní potíže.

Nedostatek spánku může vést k neúprosnému začarovanému kruhu. Zpočátku nedostatek spánku způsobuje únavu. To může přispívat k potížím při zvládání každodenního života, k pocitům úzkosti a stresu, k většímu nedostatku spánku, k únavě. A tak dále. Pokud vám to zní povědomě, zkuste se podívat na způsoby, jak tento cyklus prolomit. Zde je několik kroků, které vám mohou pomoci.

Jak zlepšit spánek

Stanovte si režim před spaním. Takový, který vám umožní uvolnit se a vyšle zprávu do vašeho mozku, že je čas zavřít oči. Čtení, relaxační koupel a meditace jsou dobré. Procházení vašich sociálních sítí není. Vyhněte se obrazovkám alespoň hodinu před spaním. Vytvořte klidné prostředí. Udělejte svou ložnici tmavou, chladnou a tichou, pokud můžete. Vyhněte se kofeinu před spaním. Místo toho zvažte použití doplňků, které podporují spánek. Kapsle ZMA obsahují složky podporující spánek, jako je zinek a hořčík. Pokud chcete optimalizovat regeneraci po tréninku, proteinový koktejl na bázi kaseinu je ideální těsně před spaním. Pokud vám starosti překážejí při usínání nebo vás v noci budí, zkuste si je zapsat. Vyndat je z hlavy a pustit je na papír vám může pomoci vyčistit mysl. A v neposlední řadě cvičení, ale to už asi dobře moc víte.

Buďte fyzicky aktivní

Víte, že cvičení je pro vás dobré. Uvolňuje ty hormony štěstí (endorfiny). Ať už jde o běh, hodinu HIIT nebo zvedání mrtvého tahu, není lepší pocit (podle našeho názoru). Ten pocit euforie, když popíjíte svůj proteinový koktejl po tréninku. Nemusíme vás přesvědčovat, ale cvičení je mnohem víc než jen fyzický aspekt. Bylo prokázáno, že snižuje stres, zvyšuje sebevědomí a zlepšuje spánek. Důležité je ale také to, jak cvičíte. Studie naznačují, že primárním cílem by měla být frekvence spíše než trvání nebo intenzita. Konzistence je klíčová. A najít to správné cvičení pro vás. Je to všechno dobré. Ale je potřeba si to užít, takže se máte na co těšit. Neměla by to být dřina. Pokud rádi běháte, může to být skvělý způsob, jak se dostat do přírody a vyčistit mysl. Hodina HIIT je povznášející společenskou aktivitou. Proč to nesmíchat? Stanovení cílů a jejich dosažení jsou neuvěřitelně pozitivní pro duševní zdraví. Vidíte objektivní pokrok, ať už jde o nárůst síly nebo běhové časy či vzdálenosti. Ale pamatujte, je to všechno o rovnováze. Cvičení může zajít příliš daleko. Toto je téma, kterému se budeme podrobněji věnovat jindy.

běhání a duševní pohoda

Myslete na svůj jídelníček

Dodržování zdravé a vyvážené stravy je nezbytné pro celkové zdraví. Abyste dosáhli těchto fitness cílů, víte, že výživa je klíčová. Existují však určitá jídla, která mohou pomoci ke šťastné mysli. Rozhodněte se pro ty s vysokým obsahem omega 3 (jako jsou mastné ryby, drůbež, ořechy, semena, avokádo a vejce), které vyživují mozek. Zelenina je plná živin, které vaše tělo a mysl potřebují, aby dobře fungovaly. Čím více barev, tím více antioxidantů, tím více výhod. Víte, protein podporuje růst a udržení svalů. Ale také obsahuje aminokyseliny, které váš mozek potřebuje, aby pomohl regulovat vaše emoce. Důležité je také pravidelné stravování. Znáte ten podrážděný pocit, který máte, když máte hlad? Vaše hladina cukru v krvi klesne a nastartuje se špatná nálada. Pomalu se uvolňující energetické potraviny (jako je oves, rýže, těstoviny, ořechy a semínka) to mohou podpořit.

Takže začněte den tak, jak chcete pokračovat. Ultra jemné ovesné vločky, slunečnicová semínka a arašídové máslo. Tři nutriční cíle, které jsou již překonány. Samotná chuť vám ke zlepšení nálady postačí.

Bonusový tip – Zapojte se do meditace všímavosti

Jedno slovo. Všímavost. Trénujte svou mysl, abyste se odklonili od spirálovitých myšlenek do přítomného okamžiku. Toho lze dosáhnout meditací. Chce to cvik, ale je to neuvěřitelně efektivní. Najdete spoustu meditačních aplikací, které vás provedou. A ne, k meditaci nemusíte konvertovat k buddhismu nebo sedět se zkříženýma nohama v lotosové pozici. Jde o to najít si čas na spojení se sebou samým a prostě být. Můžete to dělat kdekoli, po libovolně dlouhou dobu a kdykoli během dne, abyste získali výhody. I když běhacímu pásu bychom se asi vyhnuli. Zdraví, bezpečnost a tak dále.

Pamatujte, že péče o své duševní zdraví je osobní cesta. Je to všechno o tom, co vám dělá dobře. Každý jsme jiný. Něco, co by pro vás mělo být dobré, nemusí být správné. To je v pořádku. Změňte to. Vyzkoušet nové věci. Objevte, co se vám líbí.

 

V našem dalším článku se dozvíte, jak na stres a deprese.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení