Jsou léky na bolest po cvičení pro naše tělo vhodné?

léky a bolest svalů

Léky proti bolesti svalů

Ať už často navštěvujete posilovnu nebo chodíte občas, je pravděpodobné, že jste zažili nepohodlí známé jako DOMS neboli opožděná bolest svalů. Možná vás napadlo vzít si léky proti bolesti jako účinný způsob, jak zmírnit bolest po tréninku. Někteří lidé dokonce berou prášky proti bolesti hned po cvičení preventivně, ale dělá to víc škody než užitku?

Každý rok pro vás máme připravený Black Friday, je to jedinečná možnost zakoupit naše fitness oblečení za úžasné ceny.

Jaká jsou rizika užívání léků proti bolesti na bolest svalů?

Užívání léků proti bolesti, jako je paracetamol, může pomoci snížit nepohodlí DOMS, ačkoli jiné volně prodejné léky mohou také dosáhnout stejného účinku. Je naprosto bezpečné a účinné užívat paracetamol ke zvládnutí příznaků DOMS – pokud jsou vyžadovány silnější léky proti bolesti, pak možná budete muset přehodnotit, zda je nepohodlí pouze důsledkem DOMS, nebo zda může jít také o zranění. Používání nesteroidních protizánětlivých léků (NSAID), jako je ibuprofen, může také pomoci zvládnout příznaky DOMS, i když se to nedoporučuje, protože mohou ztlumit zánětlivou hojivou reakci, ke které dochází, když tělo opravuje svalovou tkáň poškozenou cvičením. Zmírnění této reakce nakonec sníží rozsah provedených tréninkových adaptací.

Léky proti bolesti mohou blokovat varovné signály

Zpožděný nástup svalové bolesti (DOMS) se po namáhavém tréninku vyskytuje téměř u všech cvičenců. Pro mnohé je to považováno za „dobrou bolest“. Ukazuje, že vaše tělo se opravuje a roste. Většina lidí je schopna rozlišit mezi touto prodlouženou bolestí a bolestí způsobenou zraněním. Užívání léků proti bolesti však tyto receptory bolesti otupuje. Takže i když se při cvičení můžete cítit dobře, můžete také maskovat zranění. Zatímco „dobrá bolest“ signalizuje krok směrem k vašim fitness cílům, pravidelná bolest je varováním. Blokování tohoto pomocí léků proti bolesti by mohlo mít za následek zhoršení zranění, což by mělo za následek nutnost dát si delší pauzu od tréninku, jako je natažení svalu.

Mohou snížit vaše zisky

Existuje řada studií o účincích léků proti bolesti na nárůst svalové hmoty. Ačkoli studie neposkytují jednoznačnou odpověď, předpokládá se, že léky proti bolesti mohou interferovat se syntézou bílkovin. I když to samozřejmě není ideální, je nepravděpodobné, že by to mělo za následek významnou újmu, která by podstatně ovlivnila váš výkon nebo svalový růst, zejména pokud je užíváte po krátkou a dočasnou dobu.

Závislost na lécích proti bolesti

Nikdy se nedoporučuje užívat zbytečně léky proti bolesti. Samozřejmě, pokud trpíte akutními zraněními, jako jsou podvrtnutí vazů nebo natažení svalů, pak vám lékař může doporučit léky proti bolesti. Pravidelné užívání léků proti bolesti v rámci tréninku však může vážně poškodit vaše zdraví. Srdce a ledviny jsou ohroženy nadměrným užíváním léků proti bolesti. Svalové křeče může způsobit i dlouhodobé užívání léků proti bolesti. Pokud skončíte po tréninku skončíte a dáte si lék proti bolesti, snažte se vyhnout tomu, aby se to stalo pravidelným zvykem, abyste se vyhnuli jakýmkoli nežádoucím účinkům.

Alternativní prostředky proti bolesti svalů

Zatímco léky proti bolesti mohou nabídnout dočasnou úlevu od bolesti a nepohodlí po namáhavém tréninku, existují i ​​jiné způsoby, jak dosáhnout stejného výsledku. Zde nastíníme některé z našich oblíbených způsobů, jak podpořit vaše zotavení.

Sportovní masáže

Podobně jako foam rolling může pomoci dočasně zmírnit příznaky DOMS, dokáže snížit bolest a bolestivost. Navíc se zvýší teplo a průtok krve, takže bude také dosaženo zvýšené cirkulace.

Ledové koupele

Chlazení svalů po cvičení může snížit zánětlivou reakci vyskytující se ve svalu tím, že způsobí vazokonstrikci, a tím omezí objem průtoku krve do svalů. V konečném důsledku to může oslabit účinky DOMS, což znamená, že po tréninku budete méně pravděpodobně pociťovat výraznou bolest a ztuhlost.

Znát své vlastní limity

Maximální obnovitelný objem neboli MRV označuje maximální množství tréninku, které můžete provést, a přitom se z tréninku můžete efektivně zotavit. Například, pokud trénujete s kamarádem, který je zkušenější než vy, můžete být v pokušení zavést větší objem tréninku, abyste s ním udrželi krok, ale pravděpodobně to povede k dalšímu objemu, ze kterého nejste schopni se zotavit. Což má za následek významné DOMS.

Zahřívání nahoru a dolů

Zvýšení teploty svalů má za následek nejen zlepšení výkonu pracujících svalů, ale také snižuje riziko zranění, jako je natažení svalů. Účinné zahřátí může pomoci mobilizovat svaly a klouby a dočasně zmírní negativní pocity spojené s DOMS, jako je bolest a ztuhlost.

Otázky

Mohu užívat paracetamol na bolest svalů?

Ano, ale zkuste si na to nezvyknout. Vyhraďte si to pro případ, že máte podezření na drobné zranění, které způsobuje bolest. DOMS se samy rozptýlí během několika dní, kdy spánek a výživa jsou dostatečné k podpoře zotavení.

Mohu si vzít ibuprofen na bolest svalů?

Můžete, a to také sníží příznaky bolesti svalů, ale ibuprofen je protizánětlivý. To znamená, že zánětlivá hojivá reakce na poškození svalů bude otupena, čímž se zmírní tréninkové adaptace, jako je hypertrofie.

sušené maso

Jaké je nejlepší řešení svalové bolesti?

Spánek a výživa. Bolest svalů je známkou poškození svalů způsobeného cvičením, což je normální. Nejlepším způsobem, jak to zvládnout a provést pozitivní adaptaci na trénink, je dostatek spánku a dostatek bílkovin či kalorií na podporu procesu regenerace.

 

Závěr

Ano, je v pořádku užívat léky proti bolesti ke zvládání svalové bolesti, ale mělo by to být prováděno střídmě, aby se zajistilo, že nenarušíte tréninkové adaptace, na kterých tvrdě pracujete. Ibuprofenu je třeba se obecně vyhnout, pokud nemáte podezření na lehčí poranění. Celkově by vaším cílem při zvládání svalové bolesti měla být výživa (bílkoviny + kalorie) a spánek.

V našem dalším článku jsme probírali bolest svalu po cvičení a vliv bolesti na náš trénink.