Náš provoz zůstává nepřerušen, doporučujeme platby kartou nebo převodem, abyste se vyhnuli kontaktu s kurýrem nebo obsluhou.

Proč jsou prebiotika a probiotika pro naše tělo důležitá?

 řecký jogurt_1

 

Nebojte se, ale právě teď se po vašem těle plazí biliony drobných bakterií. Nejedná se však o strašidelné bubáky, které vás v noci děsí, když je spatříte v rohu. Tyto „viry“ jsou součástí vašeho mikrobiomu. Hrozba většinou prospěšných bakterií, které vědci nyní objevují, může ovlivnit fungování všeho od imunitního systému a gastrointestinálního traktu až po endokrinní systém a kůži.

 

Dlouho jsme věděli, že v našem těle existuje hojně bakterií. Ve vašem těle je ve skutečnosti desetkrát více bakteriálních buněk, než jsou lidské buňky. Plně fungující, symbiotické organismy, udržované od narození, aby existovaly v soužití a prospívají pomocí nesčetných mikrobů, které obývají kůži a části těla, které interagují s vnějším světem, jako je gastrointestinální trakt (GI) a nosní membrány.

 

Největší zájem mezi vědci získaly bakterie v GI traktu. V GI žije v daném okamžiku tisíc odlišných bakteriálních druhů. Jak rostete, velká směs bakterií ve střevě fungují jako systém kontroly a vyvážení. Troublemakerovy mikroby jsou obvykle rušeny prospěšnými mikroorganizmy jako Bifidobacterium a Lactobacillus. Vědci si nejsou jisti, co přesně tyto bakterie dělají, ale vědí, že s nimi máme složitý a dynamický vztah.

 

Někdy však, když je rovnováha vašeho střeva nakloněna nesprávným směrem (nazývá se „dysbióza“), začnou převládat zákeřnější mikroby, což vyvolává zánět, který může vydláždit cestu chorobám, jako je cukrovka typu 1 nebo typu 2, obezita, nebo dokonce neurologické problémy. Mezi další poruchy spojené s mikrobiální nerovnováhou gastrointestinálního traktu patří zánětlivé střevní onemocnění, lupus, roztroušená skleróza, psoriáza, revmatoidní artritida, rakovina a kardiovaskulární onemocnění. Spouštěče dysbiózy zahrnují špatnou stravu, předepisování antibiotik nebo prostě vedou příliš sedavý životní styl.

Pravidelně pro vás přidáváme dámské legíny do naší nabídky. Prozkoumejte naše kvalitní bezešvé legíny Gym Glamour.

 

Proč jsou probiotika důležitá

 Pro udržení mikrobiomu v harmonické rovnováze je důležité jíst stravu, která obsahuje probiotika. Probiotika jsou živé mikroorganismy, které při podávání v dostatečném množství přinášejí hostiteli zdravotní přínos.

 

Předpokládá se, že probiotika hrají roli v prevenci a léčbě některých nemocí a infekcí, jako je syndrom dráždivého tračníku, vaginálních infekcí a další. Mohou také snížit riziko infekcí a nemocí. Probiotika najdete v potravinách, jako je jogurt a kefír a ve starých sýrech a dalších fermentovaných potravinách, jako je tempeh, miso, nepasterizované zelí a kombucha.

 

Pro některé lidi však může být obtížné získat doporučenou 1 miliardu živých mikrobů denně pro celkové zdraví střeva ze samotných potravin. Pro některá specifická onemocnění může být zapotřebí až 100 miliard kultur, které způsobí léčivý účinek. Jeden snadný způsob, jak zajistit, že máte dostatek prospěšných bakterií, je probiotický doplněk. Doplňky stravy jsou dobrým zdrojem velkého počtu různých probiotických kmenů. Při výběru probiotika hledejte ten, který obsahuje seznam specifických kmenů; množství jsou obvykle identifikována termínem CFU nebo jednotkami vytvářejícími kolonie, odhadem počtu životaschopných bakterií v produktu, když jsou zabaleny. Ujistěte se také, že samotné balení chrání bakterie před UV zářením neprůhlednými lahvemi nebo blistry a má datum expirace.

 

Pro obecné zdraví není typ probiotického kmene tak důležitý jako s různými typy bakterií, protože výzkum ukazuje, že více kmenů může synergicky pracovat na zlepšení zdraví. Ale pokud máte konkrétní onemocnění, může být užitečné omezit napětí. Některá probiotika mohou pomoci s nepříjemnými zažívacími problémy nebo vám mohou zabránit průjmům z antibiotika na předpis. Ostatní probiotika mohou snížit výskyt a trvání běžných infekcí dýchacích cest a gastrointestinálního traktu, zejména pokud jste v těžkém tréninkovém období.

 

Je také důležité si uvědomit, že probiotika nezůstávají dlouhodobě v rezidenci - před tím, než projdou vaším systémem, zůstanou asi týden. Pokud se probiotika podávají zdravým lidem, zdá se, že nemění celkovou strukturu střevní mikrobioty - mají své účinky, když procházejí střevem. Během této doby však mohou obsadit místa, která by jinak mohla být kolonizována škodlivými bakteriemi.

Úloha prebiotik

Představte si prebiotika jako palivo pro probiotika, obohacující mikroby GI traktu. Prebiotikum je jídlo, které preferují vaše přirozené prospěšné bakterie. Jeden snadný způsob, jak nakrmit své dobré mikroby, je zvýšení příjmu potravin s vysokým obsahem vlákniny. Přestože všechna jídla bohatá na vlákninu nejsou prebiotická, mnoho plodů, zeleniny, fazolí a zrn s velkým množstvím vlákniny z potravy zvané inulin poskytne palivo pro bakterie. Jak toto nestrávené vlákno prochází gastrointestinálním traktem, bakterie používají enzymy, které jej rozkládají na jednoduché cukry, které se pak fermentují, aby vytvořily mastné kyseliny s krátkým řetězcem. Tyto mastné kyseliny přispívají až 10% kalorií, které naše buňky potřebují.

 

Ostatní super potraviny - chřest, čekanka, pampeliška, artyčoky, česnek, pórek, cibule, brokolice, zelí, kapusta - obsahují mnoho dalších typů inulinu, na kterých se bakteriím daří, jako jsou fruktooligosacharidy  a galaktooligosacharidy. Inulín obohacený oligofruktózou  je silná směs prebiotik, která je považována za „celé spektrum“ prebiotik, protože bylo zjištěno, že působí v tlustém střevě.

 

Může být obtížné získat doporučených minimálně 5 gramů prebiotik denně z jídla, takže při výběru doplňku vyhledejte fruktooligosacharidy, galaktooligosacharidy nebo oligofruktózou nebo čekanku a inulin. Tyto složky podporují prospěšné bakterie, které jim pomáhají odčerpávat mastné kyseliny s krátkým řetězcem, které dodávají buňkám energii a zlepšují metabolismus a imunitní funkce.

 

Probiotické kultury

Všechny prospěšné bakterie nejsou vytvořeny rovnocenně. Zde je přehled některých běžných probiotických druhů a zdravotních výhod, které mohou přinést.

 

  1. L. acidophilus: Podporuje vstřebávání živin, pomáhá trávit mléčné výrobky a může zmírnit průjem a snížit hladinu cholesterolu.
  2. B. longum: Pomáhá udržovat integritu střevní stěny; vychytává toxiny; a může podporovat fungování imunitního systému, omezit infekce a snížit zánět.
  3. B. bifidum: Rozkládá komplexní uhlohydráty, tuky a bílkoviny; vykazuje antioxidační vlastnosti; podporuje zdraví GI traktu; a snižuje příznaky zánětlivého onemocnění střev a syndromu.
  4. L. rhamnosus: Zabraňuje průjmům cestovatele, prospívá zdraví jater, bojuje s dutinami a zvyšuje imunitu.
  5. L. fermentum: Pomáhá zvyšovat absorpci živin, snižuje cholesterol, bojuje s viry a škodlivými bakteriemi a poskytuje antioxidační aktivitu proti stárnutí.