Jezte správné tuky a zhubnete

zdravé tuky a hubnutí

Tuky a hubnutí

Takzvaní odborníci ve fitness průmyslu by nás léta přesvědčovali, že tuky jsou v podstatě ztělesněním ďábla a že bychom se měli vyhýbat všem formám tuků, zvláště pokud chceme mít procenta tělesného tuku pod kontrolou. Pro fitness nadšence by pouhá zmínka o slovu „tlustý“ naplnila pocity hrůzy a úzkosti a proměnila by je v blábolení. Jak se výzkum a technologie začaly zlepšovat a zlepšovat, někteří odborníci začali docházet k závěru, že NĚKTERÉ tuky možná nejsou tak špatné, jak jsme se v minulosti domnívali. Rychle vpřed několik dalších let a nakonec, po mnoha dalších klinických studiích a nesčetných hodinách výzkumu a experimentů v laboratoři, odborníci zjistili, že některé formy tuku byly skutečně považovány za nezbytné pro naše celkové zdraví a pohodu. Tady a teď to vypadá, jako by se svět konečně probudil k nespočetným zdravotním a fitness výhodám spojeným se zdravými tuky, zejména těmi, které se týkají hubnutí.

Nepostradatelným pomocníkem ve fitku jsou fitness leginy, diky nim se budete cítit pohodlně a nic vás už nezastaví ve vaší cestě. Koukněte i na naše další kousky z kolekce fitness oblečení Gymclothes na našich strnkách.

Jak se v těle metabolizuje tuk?

Když je tuk spotřebován, žláza v ústech vylučuje enzym, který štěpí molekuly tuku, nazývaný lingvální lipáza. V žaludku žaludeční lipáza dále rozkládá tuk, emulguje ho a rozkládá. Jakmile se tuk dostane do tenkého střeva, žlučová kyselina vylučovaná ze žlučníku a jater pokračuje v emulgačním procesu. Dále se do akce zapojí slinivka, protože vylučuje enzym známý jako pankreatická lipáza, který pak štěpí molekuly tuku na mnohem menší diglyceridy, monoglyceridy a volné mastné kyseliny. Tuk je pak absorbován buňkami ve střevní stěně, stejně jako se váže na bílkoviny a dostává se do jater, kde je přeměněn na energii. Větší mastné kyseliny zde tvoří triglyceridy, které se dostávají do krevního řečiště a jsou přenášeny po těle, jsou dodávány do různých buněk a tkání, které vyžadují energii. Jakýkoli přebytečný tuk, který zbude a nevyužije se jako energie, se však uloží do tukových buněk jako tělesný tuk.

Různé tuky hrají různé role

Jak jsme již zmínili, v minulosti se kolem tuků vyskytoval všeobecný mýtus, který v podstatě tvrdil, že všechny tuky jsou pro nás špatné a že nejen že tloustneme a přibíráme na váze, ale také zvyšují hladinu škodlivého cholesterolu a nás vystavuje riziku onemocnění, jako jsou srdeční infarkty, kardiovaskulární onemocnění a hypertenze. To však není tento případ, protože ve skutečnosti existuje mnoho forem tuků, které jsou pro nás považovány za velmi dobré. Samozřejmě existují také špatné tuky, takže se podívejme na různé příklady.

Špatné tuky

Špatné tuky se skládají především z trans-tuků, což jsou molekuly tuku, které byly změněny procesem známým jako hydrogenace. Tento proces činí tuk hustším a pevnějším, což pak vede ke zvýšení LDL cholesterolu, což je špatný cholesterol, který pokrývá stěny tepen a způsobuje srdeční onemocnění a infarkty, stejně jako různé další život ohrožující zdravotní stavy. Trans-tuky se nacházejí především ve zpracovaném pečivu, jako jsou koláče, sušenky, tučné kusy masa a smažené bramborové výrobky.

Zdravé tuky

Zdravé tuky se skládají z mono-nenasycených tuků a poly-nenasycených tuků a nacházejí se v přírodních zdrojích potravy, jako jsou mastné ryby, ořechy, semena, avokádo a zdravé oleje. Některé nasycené tuky jsou také považovány za zdravé ve správných dávkách, za předpokladu, že pocházejí z přírodních zdrojů, jako je červené maso nebo kokosový olej. Prodej kokosového oleje a oříškového másla se v průběhu let výrazně zvýšil, což jen dokazuje, jak populární se tyto zdravé tuky staly.

Výhody dobrých tuků

Známe tedy některé z hlavních zdrojů dobrých tuků, ale ve skutečnosti nevíme, proč jsou pro nás dobré. Některé z hlavních výhod zdravých tuků zahrnují:

  • Zvýšený HDL (hodný) cholesterol, který snižuje špatný LDL cholesterol
  • Snížený LDL cholesterol
  • Zvýšený metabolismus
  • Pomohou nám zhubnout
  • Zvýšená energie
  • Zlepšení zdraví a funkce orgánů
  • Zdravé kosti a klouby
  • Zlepšená plodnost a libido
  • Zdravá pokožka a vlasy
  • Snížené riziko některých druhů rakoviny

kokosový olej a hubnutí

Potraviny bohaté na zdravé tuky

Za posledních zhruba pět let se počet zdravých tuků, potravin a doplňků drasticky zvýšil, přičemž některé z nejoblíbenějších příkladů nejprodávanějších potravin a produktů zahrnují:

  • Omega 3 doplňky – Omega 3 doplňky jsou neuvěřitelně zdravé a prospěšné, protože podporují zdravou funkci mozku, zrychlují metabolismus, promašťují kosti a klouby, mohou pomoci v boji proti demenci a degenerativním onemocněním, podporují zdravou funkci orgánů a mnoho dalšího.
  • Chia semínka – Bio chia semínka jsou nejen bohatá na zdravé tuky, ale jsou také skvělým zdrojem rostlinných bílkovin, takže jsou ideální pro vegany a vegetariány. Jsou bohaté na omega 3, 6 a 9 mastné kyseliny, jsou plné minerálů a vlákniny a jsou přirozeným zdrojem tryptofanu.
  • Kokosový olej – Kokosový olej obsahuje triglyceridy se středním řetězcem a je bohatý na zdravé nasycené tuky, které se snadno vstřebávají a tráví a poskytují lidskému tělu nespočet zdravotních výhod. Kokosový olej prokazatelně zvyšuje metabolismus, je skvělým zdrojem kyseliny laurové, poskytuje okamžitou energii, urychluje oxidaci tuků a metabolismus, je velmi všestranný a navíc chutná naprosto úžasně. Můžete jej dokonce použít ke zvlhčení či úpravě pokožky a vlasů.
  • Směsi omega olejů – Směsi omega olejů obsahují oleje získané z neuvěřitelně zdravých potravinových zdrojů, včetně lněných semínek, konopných semínek, pupalky dvouleté a slunečnice, poskytující dokonalou směs kyseliny alfa linolové, kyseliny linolové, kyseliny gama linolové a kyseliny olejové, které jsou omega 3, 6 a 9 mastné kyseliny. Opět víme o mnoha výhodách spojených s mastnými kyselinami, takže není třeba říkat mnoho dalšího, kromě olejů, které jsou skvělé pro přidávání do koktejlů nebo pro použití jako dresinky na saláty.
  • Arašídové máslo – Konečně na našem seznamu máme arašídové máslo, které je dalším skvělým příkladem zdravého tuku. Je těžké uvěřit, že něco tak lahodného může být pro vás tak dobré, ale odborníci znovu a znovu prokázali, že přírodní arašídové máslo bez soli, cukru a dalších přísad je extrémně zdravé a prospěšné pro lidské tělo. Arašídové máslo nejenže obsahuje zdravé tuky, je také bohaté na bílkoviny a prakticky bez sacharidů, takže je ideální pro diety s vysokým obsahem bílkovin, tuků a nízkým obsahem sacharidů. Arašídové máslo, které je k dispozici v křupavém nebo jemném provedení, je tou nejlepší pochoutkou, která je pro vás skutečně dobrá.

I když bylo prokázáno, že zdravé tuky přispívají ke ztrátě tuku, nedává vám to volnost nacpat si obličej arašídovým máslem a jinými zdroji zdravých tuků, protože si musíte pamatovat, že tuky jsou stále bohaté na kalorie. 1 gram tuku obsahuje 9 kalorií, na rozdíl od 4 kalorií obsažených v bílkovinách a sacharidech. Nyní je zřejmé, že pokud budete konzumovat více, než jsou vaše denní kalorické požadavky, budete přibírat tělesný tuk, bez ohledu na to, odkud vaše kalorie pocházejí. Vzhledem k tomu, že tuk obsahuje více než dvojnásobek kalorií na gram než bílkoviny a sacharidy, musíte se ujistit, že omezíte množství tuků, které každý den zkonzumujete, a zajistit, abyste jedli na nebo pod úrovní udržování hmotnosti, abyste měli pod kontrolou svou váhu.

Proč bychom měli zkusit dát rybí tuk do mrazáku? Nevíte? Koukněte naš článek.