Co je to dietní vláknina?

co je to vláknina

 

Spousta z nás slyšela, že do své stravy musíme dostat více vlákniny, ale co to vlastně vláknina je? Dietní vláknina je uhlovodan nacházející se v rostlinách. Protože jej naše tělo nedokáže plně strávit, nepřispívá do naší stravy žádnými kaloriemi a dokonce poskytuje výhody pro naše zdraví. Pokračujte ve čtení, abyste se dozvěděli o výhodách vlákniny související s naším střevem a celkovým zdravím.

Co je to dietní vláknina?

Když uvidíte na etiketě potraviny dietní vlákninu, odkazuje na skupinu nestravitelných sacharidů obsažených v rostlinných potravinách, jako je ovoce, zelenina, celozrnné produkty, fazole a luštěniny. Existuje několik různých kategorií komplexních sloučenin, které jsou klasifikovány jako dietní vláknina, včetně:

  •     Polysacharidy
  •     Lignin
  •     Inulin
  •     Rezistentní škroby

Vláknina je často rozdělena do dvou různých typů: rozpustná a nerozpustná vláknina. Rozpustná vláknina je fermentována ve střevě, zatímco nerozpustná vláknina přidávajá objem s omezenou fermentací.

 

Jaké jsou výhody dietní vlákniny?

Dietní vláknina má mnoho zdravotních výhod a většina souvisí s její nestravitelností ve střevě. Vysoký příjem vlákniny je spojen se sníženým rizikem mnoha chronických zdravotních problémů. Dieta s vysokým obsahem vlákniny může být spojena s následujícími výhodami:

Zdravé srdce

Vysoká hladina vlákniny ve stravě (zejména z celých zrn) prokázala pozitivní dopad na hladinu cholesterolu, krevní tlak a riziko srdečních chorob.

Kontrola inzulínu a krevního cukru

Výzkum podporuje nižší riziko problémů souvisejících s kontrolou krevního cukru a citlivosti na inzulín.

Ztráta váhy

Mnoho studií ukazuje vazby na dietu s vysokým obsahem vlákniny a úspěšné hubnutí. Vláknina se tráví pomalu, což nám může pomoci cítit se plně a zabránit v přejídání.

Zdravé trávení

Rozpustná vláknina může zpomalit trávení a udržet nás v pocitu plnosti po delší dobu, zatímco nerozpustná vláknina může urychlit trávení. Fermentovaná (nebo rozpustná) vláknina podporují zdravé bakterie v našich střevech a nerozpustná vláknina podporuje pravidelnost

Zdraví imunitního systému

Fermentace rozpustné vlákniny ve střevě vede k vysoké hladině bifidobakterií, které stimulují imunitní systém.

Kolik vlákniny potřebuji?

Dospělí potřebují ve své stravě přibližně 14 g vlákniny na 1000 kalorií. To odpovídá průměrně 35 g denně u mužů a 25 g denně u žen. Pokud aktuálně jíte podstatně méně, než je cílové množství, snažte se během několika týdnů pomalu zvyšovat příjem vlákniny, abyste se vyhnuli jakémukoli zažívacímu problému.

 

hnědá rýže

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny

  •     Fazole
  •     Brokolice
  •     Popcorn
  •     Jablka
  •     Hrušky
  •     Brambory
  •     Avokádo
  •     Artyčoky
  •     Ořechy
  •     Semena
  •     Bobule
  •     Banány
  •     Avokádo
  •     Pomeranče
  •     Celer
  •     Růžičková kapusta
  •     Květák
  •     Zelí
  •     Ječmen
  •     Oves
  •     Quinoa
  •     Hnědá rýže
  •     Hrášek

 

Závěr

Zatímco dietní vláknina se může pochlubit mnoha přínosy pro zdraví, potraviny s vysokým obsahem vlákniny mohou také podporovat mnoho aspektů zdravého životního stylu. Výživné, rostlinné potraviny s vysokým obsahem vlákniny lze snadno začlenit do jakéhokoli jídla nebo svačiny a pomohou vám zůstat zdraví.

 

Nevyhovují vám nějaké legíny, tepláky či sportovní podprsenka? U nás je můžete bez problémů vrátit nebo vyměnit.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení