Co je to dietní vláknina?

co je to vláknina

 

Spousta z nás slyšela, že do své stravy musíme dostat více vlákniny, ale co to vlastně vláknina je? Dietní vláknina je uhlovodan nacházející se v rostlinách. Protože jej naše tělo nedokáže plně strávit, nepřispívá do naší stravy žádnými kaloriemi a dokonce poskytuje výhody pro naše zdraví. Pokračujte ve čtení, abyste se dozvěděli o výhodách vlákniny související s naším střevem a celkovým zdravím.

Co je to dietní vláknina?

Když uvidíte na etiketě potraviny dietní vlákninu, odkazuje na skupinu nestravitelných sacharidů obsažených v rostlinných potravinách, jako je ovoce, zelenina, celozrnné produkty, fazole a luštěniny. Existuje několik různých kategorií komplexních sloučenin, které jsou klasifikovány jako dietní vláknina, včetně:

  •     Polysacharidy
  •     Lignin
  •     Inulin
  •     Rezistentní škroby

Vláknina je často rozdělena do dvou různých typů: rozpustná a nerozpustná vláknina. Rozpustná vláknina je fermentována ve střevě, zatímco nerozpustná vláknina přidávajá objem s omezenou fermentací.

 

Jaké jsou výhody dietní vlákniny?

Dietní vláknina má mnoho zdravotních výhod a většina souvisí s její nestravitelností ve střevě. Vysoký příjem vlákniny je spojen se sníženým rizikem mnoha chronických zdravotních problémů. Dieta s vysokým obsahem vlákniny může být spojena s následujícími výhodami:

Zdravé srdce

Vysoká hladina vlákniny ve stravě (zejména z celých zrn) prokázala pozitivní dopad na hladinu cholesterolu, krevní tlak a riziko srdečních chorob.

Kontrola inzulínu a krevního cukru

Výzkum podporuje nižší riziko problémů souvisejících s kontrolou krevního cukru a citlivosti na inzulín.

Ztráta váhy

Mnoho studií ukazuje vazby na dietu s vysokým obsahem vlákniny a úspěšné hubnutí. Vláknina se tráví pomalu, což nám může pomoci cítit se plně a zabránit v přejídání.

Zdravé trávení

Rozpustná vláknina může zpomalit trávení a udržet nás v pocitu plnosti po delší dobu, zatímco nerozpustná vláknina může urychlit trávení. Fermentovaná (nebo rozpustná) vláknina podporují zdravé bakterie v našich střevech a nerozpustná vláknina podporuje pravidelnost

Zdraví imunitního systému

Fermentace rozpustné vlákniny ve střevě vede k vysoké hladině bifidobakterií, které stimulují imunitní systém.

Kolik vlákniny potřebuji?

Dospělí potřebují ve své stravě přibližně 14 g vlákniny na 1000 kalorií. To odpovídá průměrně 35 g denně u mužů a 25 g denně u žen. Pokud aktuálně jíte podstatně méně, než je cílové množství, snažte se během několika týdnů pomalu zvyšovat příjem vlákniny, abyste se vyhnuli jakémukoli zažívacímu problému.

 

hnědá rýže

Potraviny s vysokým obsahem vlákniny

  •     Fazole
  •     Brokolice
  •     Popcorn
  •     Jablka
  •     Hrušky
  •     Brambory
  •     Avokádo
  •     Artyčoky
  •     Ořechy
  •     Semena
  •     Bobule
  •     Banány
  •     Avokádo
  •     Pomeranče
  •     Celer
  •     Růžičková kapusta
  •     Květák
  •     Zelí
  •     Ječmen
  •     Oves
  •     Quinoa
  •     Hnědá rýže
  •     Hrášek

 

Závěr

Zatímco dietní vláknina se může pochlubit mnoha přínosy pro zdraví, potraviny s vysokým obsahem vlákniny mohou také podporovat mnoho aspektů zdravého životního stylu. Výživné, rostlinné potraviny s vysokým obsahem vlákniny lze snadno začlenit do jakéhokoli jídla nebo svačiny a pomohou vám zůstat zdraví.

 

Nevyhovují vám nějaké legíny, tepláky či sportovní podprsenka? U nás je můžete bez problémů vrátit nebo vyměnit.