Proč bychom se neměli bát sacharidů?

co jsou sacharidy a cukry

 

Se začátkem Nového roku se mnozí z nás budou pomalu vracet zpět do posiloven. Během toho téměř jistě provedeme změny v kuchyni. Aplikace na dopravu jídla budou dočasně smazány, naše regály budou bojovat pod tíhou rýže a v určité chvíli se vás někdo v práci pokusí přimět, abyste ze svého jídelníčku vyřadili sacharidy. Ale proč tomu tak je? Proč se sacharidy staly nepřítelem tolika lidí? Je za tím nějaká logika? Nebo jsou sacharidy nespravedlivě pomlouvaným obětním beránkem? Pokud jste četli nadpis tohoto článku, pak už asi víte, čemu věříme. Sacharidy nejsou nepřítel, žádná makroživina není. Ale jako vždy není odpověď tak černobílá, jak by si někteří mysleli.

 

Jako každý rok máme v nabídce řadu sportovního fitness oblečení. Nezapomeňte i na naší sekci výprodej, kde najdete mnoho věcí ze starší kolekcí, které vyprodáváme. Najdete tam fitness legíny, sportovní podprsenky, plavky, mikiny či tepláky.

Co jsou sacharidy a cukry?

Sacharidy jsou přírodní sloučeniny uhlíku, vodíku a kyslíku. V těle se rozkládají, aby poskytovaly energii. Hlavní formy sacharidů jsou:

  •     Cukr
  •     Škrob
  •     Vláknina

 

Sacharidy jsou jednou ze čtyř makroživin (tuky, bílkoviny, sacharidy, alkohol). Gram sacharidů obsahuje 4 kalorie. To je stejné jako bílkoviny a méně než tuk (devět kalorií). Sacharidy se dělí na jednoduché a složité sacharidy. Cukr je jednoduchý sacharid, škrob a vláknina jsou komplexní sacharidy. To znamená, že vaše tělo musí pracovat tvrději, aby je rozložilo na energii. To znamená, že pomalu uvolňují energii, zatímco cukry vám mohou dodat energii velmi rychle. Zatímco komplexní sacharidy jsou zjevně lepší pro většinu situací, existují některé scénáře, kdy jsou jednoduché sacharidy užitečné. Například při vysoce intenzivním cvičení nebo během závodu na dlouhé vzdálenosti, jako je maraton. Sacharidy jsou preferovaným zdrojem energie pro vaše tělo, dodávají vašemu tělu energii během cvičení, pomáhají vám při práci jasně myslet a složené sacharidy jsou nezbytné pro zdravé trávení a zdraví střev.

Obezita a sacharidy

Podle statistik je obézních 26 % mužů a 29 % žen. Pokud rozšíříte statistiky tak, aby zahrnovaly lidi s nadváhou i obézní, pak v současnosti trpí nadváhou 67 % mužů a 60 % žen. A to i přesto, že 67 % dospělých je považováno za „aktivní“. Pokud lidé cvičí tolik, kolik by měli, a přesto pravděpodobně trpí nadváhou nebo obezitou, má smysl ukazovat prstem na dietu. Mnoho novinářů (málo z nich s příslušnou kvalifikací) ukázalo prstem na sacharidy, a zejména na cukr. To je pochopitelné, ale je to příliš zjednodušené. Je pravda, že máme tendenci jíst příliš mnoho vysoce zpracovaných sacharidů. Ale také máme tendenci jíst příliš mnoho tuku. K nadměrné spotřebě (například čokolády) často vede kombinace složek s vysokým obsahem tuku a cukru. Jíst správné množství sacharidů není v žádném případě spojeno s obezitou nebo přibíráním na váze. Na druhé straně bylo prokázáno, že konzumace příliš malého množství sacharidů (jako procento z celkové stravy) vede k nárůstu hmotnosti.

 

Studie z roku 2009 zjistila, že:

„Konzumace nízkosacharidové stravy je spojena s větší pravděpodobností nadváhy nebo obezity u zdravých, volně žijících dospělých. Nejnižší riziko lze dosáhnout konzumací 47 % až 64 % energie ze sacharidů.“

Tyto nálezy je třeba brát s rezervou, neznamená to, že diety s vysokým obsahem sacharidů jsou skvělým způsobem, jak zhubnout. Ale důležité jsou sacharidy. Studie ukazuje, že lidé, kteří mají špatnou stravu, mají tendenci nejíst mnoho zdravých potravin, které jsou primárně sacharidy. Ovoce a zelenina, sušené ovoce, celozrnné výrobky a ořechy jsou zdravé potraviny, které jsou také sacharidy.

Rozumný přístup k sacharidům

Pokud se podíváme na výše uvedenou studii, zdá se, že existuje sladká tečka. 47–64 % vašich kalorií by mělo pocházet ze sacharidů, pokud chcete mít nejnižší riziko nadváhy. Tyto sacharidy by měly většinou pocházet ze zdravých zdrojů:

  •     Ovoce
  •     Zelenina
  •     Celá zrna

celá zrna 

 

Ale směs méně zdravých potravin s vysokým obsahem sacharidů může také tvořit zdravou stravu, za předpokladu, že nejsou nadměrně zastoupeny. Přibývání na váze a obezita nejsou způsobeny konzumací sacharidů, příčin je mnoho. Pokud však konverzaci omezíme na její nejjednodušší součásti, příčinou obezity by byla energetická nerovnováha. Příliš mnoho kalorií a nedostatečné spalování. Než budete obviňovat sacharidy, podívejte se na velikosti porcí, na svačiny, na nedostatek pohybu. Špatný spánek, stres, alkohol a nedostatek kuchařských dovedností, to vše jsou větší příčiny obezity né sacharidy. Jednou z oblastí, kde byste měli být opatrní, jsou nápoje s vysokým obsahem cukru. Ty mohou být s mírou v pořádku, ale jsou také snadno překonzumovatelné, protože mají vysoký obsah kalorií, ale neovlivní hlad.

Závěr

Sacharidy nejsou nepřítel. Jsou důležitou součástí zdravé výživy. Zaměřte se na přidávání správných sacharidů do vaší stravy a zároveň omezte ty nesprávné. Strava s vysokým obsahem vlákniny je velmi zdravá, stejně jako strava bohatá na ovoce a zeleninu. Pokud jde o stravu, lidské bytosti stále dělají stejné chyby. Místo abychom přijali fakt, že přibírání na váze může být způsobeno velkým množstvím problémů (špatný spánek, stres, pestrost potravy atd.), snažíme se najít jednoduchou odpověď, kterou lze snadno vyřešit.

„Vynechte sacharidy a budete mít six pack“ je mnohem lepší slogan než „příčinou přibírání na váze může být mnoho různých věcí a jejich řešení může nějakou dobu trvat“. Ale možná bychom se jako společnost měli přestat nechat svádět na špatnou cestu chytrými hesly.

V našem dalším článku se můžete dočíst, co jsou jednoduché a komplexní sacharidy.