Náš provoz zůstává nepřerušen, pro rychlejší doručení objednávky doporučujeme využít Zásilkovnu. Ostatní dopravci mohou být přetížení.

Zdravé tuky a kdy se stanou nezdravými?

zdravé tuky

 

Zdravé tuky jsou v mediích v posledních letech velmi v popředí a to se všemi zdravotními výhodami, které nabízejí. Zvýšení svalové hmoty, úbytek hmotnosti, lepší složení těla a zdravý imunitní systém. Potřebujeme také tuky pro efektivní spalování tuků a také pro vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích.

Zdravé tuky jsou kaloricky husté a na jeden gram tuku obsahují ohromných devět kalorií. Abychom to uvedli do souvislosti, gram sacharidů a bílkovin jsou oba pouhé čtyři kalorie na gram. Vzhledem k tomu, že tuk je tak kalorický, jedná se o živinu, která se snadno spotřebuje, a proto kontrola porcí (zdravá či nikoli) zůstává zásadním faktorem při dosahování cílů vaší postavy a udržování optimálního zdraví.

 

Jsou nasycené tuky špatné?

 Nasycené tuky získaly v médiích špatné jméno kvůli jejich spojitosti se srdečními chorobami. Je pravda, že mnoho „špatných“ potravin obsahuje značné množství nasycených tuků, ale je důležité si uvědomit, jak prospěšné to může být. Rozdíly tuky ve formě koláčů a zmrzliny jsou okamžitě spojeny s tuky v mastných rybách. Věřte mi, věděl jsem, že lidé vynechají lososa kvůli tomu, že si myslí, že je moc tučný.

Nasycené zdravé tuky

Nasycené tuky plní v těle několik důležitých rolí, které mohou mít vliv na dosažení vašich cílů v oblasti zdraví a fitness. Aby vaše tělo napomáhalo cílům, jako je hubnutí, přírůstek svalové hmoty, musí být vaše hormony regulovány. Nasycené tuky jsou výrobcem hormonů. Už jste zmatení? Nepanikařte, nesnažím se vám říci, že dort vás zeštíhlí, protože všichni víme, že to není pravda. Některé z nejvíce zdravotně nezávadných tuků jsou nabité nasycenými mastnými kyselinami, proto je důležité pochopit rozdíl mezi těmi dobrými a špatnými, přesně to, proč jsou špatné.

 

Dobrý tuk vs špatný tuk

Cholesterol se vyrábí v játrech z jakéhokoli druhu tuku, který se konzumuje, ať už je to dobrý nebo špatný. (Ano - cholesterol může být dobrý!) Přenáší se krví dvěma způsoby, jako lipoprotein s nízkou hustotou (LDL) nebo lipoprotein s vysokou hustotou (HDL).

 

LDL cholesterol

Forma, která je nejvíce spojena s negativními výsledky v lidském těle; je to proto, že to vede k hromadění tuků a plaku v tepnách, což je spojeno s nepříznivými událostmi, jako je srdeční infarkt a mrtvice.

 

HDL cholesterol

To je pravý opak. Odstraňuje cholesterol z oblastí v těle, kde je ho příliš mnoho, pak do jater, kde je zlikvidován.

 

Mezi příklady potravin patří:

 

POTRAVINY HDL (dobré)

  • Mastné ryby
  • Avokádo
  • Ořechy / másla z čistého ořechu
  • Celá zrna
  • Zelený čaj
  • Sójové výrobky
  • Kakao
  • Oleje - kokosový, olivový

 

POTRAVINY LDL (špatné)

  • Zpracované maso
  • Smažená jídla
  • Živočišné tuky
  • Dorty / sušenky
  • Pizza
  • Zmrzlina
  • Plnotučné mléko
  • Pečivo (rohlík)

 

 

Většina vaší spotřeby tuků (20–30% denní stravy) by měla pocházet z nenasycených zdrojů a pouze malé množství z nasycených tuků. Přílišná konzumace nasycených tuků způsobuje, že játra produkují přebytek triglyceridů. Jedná se o látku vytvářenou játry, která je mastné konzistence a způsobuje zúžení tepen, když je v těle její nadbytek.

 

Další zdravé tuky

Zdravé tuky jsou také známé jako nenasycené tuky a mají společnou charakteristiku tekutosti při pokojové teplotě, například oleje. Jsou převážně z rostlinných zdrojů, jako je olivový olej a avokádo. Dvě klasifikace těchto tuků jsou mononenasycené tuky a polynenasycené tuky.

 

Mononenasycené tuky 

Mononenasycené tuky mají mnoho zdravotních výhod a jsou považovány za lepší ze dvou forem nenasycených tuků. Ve studiích bylo prokázáno, že snižují vaši (špatnou) hladinu LDL cholesterolu a zvyšují vaše zdraví prospěšné hladiny HDL cholesterolu!

 

JÍDLO: Olivy / olivový olej, ořechy, avokádo

 

Polynenasycený tuk

Polynenasycené tuky jsou další formou nenasycených tuků, které jsou mimořádně dobrým doplňkem každé stravy! Jedná se o formu, ve které jsou klasifikovány omega tři mastné kyseliny a omega šest mastných kyselin, EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová.) Jedná se o esenciální mastné kyseliny, které si naše těla nedokážou samy vyrobit, a proto je nutné je konzumovat stravou ve formě potravin nebo doplňků.

 

JÍDLO: Losos, tuňák, lněné semínko, vlašské ořechy

 

Tuky, kterým je třeba se vyhnout

 

Trans tuky

Trans-tuky jsou člověkem vyrobené tuky. Jedná se skutečně o nejhorší tuky, které můžete konzumovat, a pokud je to možné, měli byste se jim vyhnout, protože je prokázáno, že mají nepříznivý vliv na zdraví a pohodu. Často se nacházejí ve zpracovaných potravinách, jako jsou pekařské zboží a sušenky, a také se nazývají hydrogenované tuky. Je důležité zkontrolovat na štítcích potravin skryté nebo přidané tuky, protože mnoho zpracovaných potravin je může obsahovat, aniž byste si to uvědomovali!

 

Koukněte na naše oblíbené fitness legíny Venus Ombré černé, které jsou z kvalitního bezešvého materiálu, který není průhledný.

 

Závěr

Tuky jsou důležitou živinou ve všech dietách, zejména ve zdravé formě. Je však možné nadměrně jíst potraviny obsahující tyto tuky, a protože jsou tak kaloricky husté, vede to hlavně k nežádoucímu přírůstku hmotnosti a negativním dopadům na zdraví. Kontrola porcí je důležitá, stejně jako omezení množství nezdravých tuků, které konzumujete. Zkuste vyměnit nezdravé tuky, jako jsou trans-tuky, za nenasycené tuky a pokud je to možné, věnujte pozornost štítkům na potravinách, abyste věděli, co bylo přidáno do potravin, které jíte!

A pamatujte: 20-30% vaší každodenní stravy by mělo být složeno z tuků, ne 20-30% arašídového másla.