Co je fenylalanin a jaké potraviny ho obsahují?

Fenylalanin a sója

Fenylalanin je esenciální aminokyselina, kterou lze nalézt v mnoha potravinách, nápojích a doplňcích stravy. Objevte obrovskou škálu výhod, které může fenylalanin poskytnout v tělocvičně i mimo ni.

Co je fenylalanin?

Fenylalanin je zcela přírodní aminokyselina, kterou lze nalézt v potravinách nebo ji užívat jako doplněk. Vaše tělo používá fenylalanin k produkci bílkovin. Fenylalanin je esenciální aminokyselina, což znamená, že vaše tělo si ji nedokáže syntetizovat, a proto je nezbytné, abyste ji získali navíc ze stravy nebo doplňku stravy. Jedna věc, kterou je třeba mít na paměti, je, že je obtížné získat přesné množství aminokyseliny z potravy, takže použití doplňku je pro mnoho lidí mnohem jednodušší. Fenylalanin není jen nedílnou součástí produkce bílkovin ve svalech, mozku, krvi a orgánech. Vytváří také další molekuly v těle a pomáhá tělu komunikovat s chemickými signály.

Pokud neznáte naše dámské sportovní legíny Dreamy, doporučuji, abyste se na ně podívali na našich stránkách, máme je v několika barvách a věřím, že vás zaujmou.

Fenylalanin hraje klíčovou roli při produkci tyrosinu, epinefrinu a norepinefrinu (důležité molekuly stresové reakce) a hormonu štěstí dopaminu, který vám může pomoci učit se a vytvářet vzpomínky. Existují dvě formy fenylalaninu: L-fenylalanin a D-fenylalanin, rozdíl spočívá v molekulární struktuře. L-fenylalanin se nachází v potravinách a D-fenylalanin je syntetizovaná forma (obvykle se používá z lékařských důvodů).

Výhody fenylalaninu

  •     Fenylalanin je důležitý pro budování svalů a opravu měkkých tkání
  •     Díky svému spojení se signalizací a zdravím mozku by mohl být užitečný pro pocity pohody a zdravého myšlení
  •     Fenylalanin zlepšuje pigmentaci kůže

Fenylalaninové vedlejší účinky

Fenylalanin je „obecně uznáván jako bezpečný“, a protože se přirozeně vyskytuje v potravinách, není důvod si myslet, že by měl mít nějaké vedlejší účinky. Pokud jste však jedním z mála lidí s fenylketonurií (PKU), už budete vědět, že vaše tělo neumí fenylalanin správně zpracovat. Takže byste neměli užívat žádný druh fenylalaninového doplňku.

Dávkování fenylalaninu

Doporučujeme 700 mg rozmíchat ve vodě (můžete také kombinovat s l-tyrosinem nebo jinými aminokyselinami). Většina produktů má už malou odměrku, která usnadňuje mikrodávkování.

Fenylalanin je bezpečný a přírodní doplněk aminokyselin. Studie naznačují, že můžete užívat vysoké dávky bez vedlejších účinků. Ale není třeba překračovat doporučený příjem.

Které potraviny obsahují fenylalanin?

Fenylalanin je přirozená aminokyselina, takže se nachází v mnoha potravinách.

Tyto ho zahrnují:

 

    Sójové potraviny a sójové výrobky

  •         Pečené sójové boby
  •         Sušené tofu

    Semena

  •         Dýně
  •         Vodní meloun

    Vejce

    Sýr

  •         Parmazán
  •         Gruyere

    Fazole

  •         Pinto fazole
  •         Bílé fazole

    Ořechy

  •         Arašídy
  •         Mandle

    Plody moře

  •         Humr
  •         Losos

    Maso

  •         Hovězí pečeně
  •         Slanina

 

Pokud je ve vaší stravě dostatek bílkovin a přijímáte je ze široké škály potravin, pravděpodobně budete mít dostatek esenciálních aminokyselin. Nevýhodou získávání fenylalaninu z jídla je, že nikdy nemůžete přesně vědět, kolik ho přijímáte, a nemůžete ho oddělit od ostatních aminokyselin. Pokud chcete být konkrétní s příjmem, použijte kvalitní doplněk fenylalaninu, který se snadno měří.

 

Fenylalanin účinky

Fenylalanin v nápojích a jeho škodlivost

Možná jste slyšeli, že fenylalanin se nachází v některých umělých nápojích, zejména v perlivých a dietních nápojích. To je pravda, tak nějak. Umělé sladidlo aspartam obsahuje fenylalanin a aspartam se samozřejmě přidává do některých nápojů jako náhrada cukru.

Zda je bezpečné konzumovat fenylalanin ve formě aspartamu, je jednou z nejžhavějších oblastí debaty ve stravě a výživě, stále se provádějí studie. Je však uznáván jako bezpečná přísada pro použití v potravinách a nápojích v EU a USA a má E-číslo E951. Věříme, že nejlepší způsob, jak přidat fenylalanin do vaší stravy, je prostřednictvím potravin nebo doplňků, nikoli prostřednictvím aspartamu v nápojích.

Fenylalanin pro vegany

Pokud se stravujete vegansky, můžete bezpečně užívat doplněk DL fenylalanin. Je také bez lepku, bez mléčných výrobků, bez laktózy a dokonce bez sóji. Vegani mohou také získat fenylalanin z mnoha rostlinných zdrojů. Dobrou volbou by byly sójové boby (fazole edamame), další sójové produkty a semena (zejména dýňová semínka).

Fenylalanin a libido

Fenylalanin může mít určité výhody pro libido (v první řadě v závislosti na příčinách problémů s libidem). Může podporovat neurotransmitery, včetně hormonu štěstí dopaminu, a může usnadnit chemickým signálům cestu z mozku do těla. Pokud máte nízké libido kvůli špatné náladě nebo depresi, fenylalanin by vám mohl pomoci s podporou tvorby endorfinů. Endorfiny způsobují, že se budete cítit lépe a vše bude příjemnější, ale mohou také regulovat náladu a hrát roli při uvolňování hormonů.

 

V tomto článku se dočtete, která jídla jsou bohatá na aminokyseliny.